Руският печат коментира на първите си страници вчерашната авария в метрото на Москва, взела 22 жертви
Движейки се с пълна скорост, влакът дерайлира на стрелка и се блъсна в бетонна тунелна стена, напомня "Комерсант".
Според следствените власти вина за трагедията може да имат както обикновените служители от метрото, носещи отговорност за състоянието на коловозите и подвижния състав, така и ръководството, че не се е погрижило за сигурността на пътниците.
Експерти обясняват инцидента със системни грешки в експлоатацията и развитието на метрополитена, посочва вестникът. Близо 1150 души бяха евакуирани от катастрофиралата композиция, добавя той.
Пострадалите и семействата на жертвите ще получат обезщетения от метрото и от градската управа; президентът Владимир Путин разпореди най-внимателно разследване на случая и наказателното дело е поето от федералното следствие.
Според говорител на Следствения комитет със сигурност става дума за техническа авария и се разглеждат няколко версии: "незадействане на стрелката, пропадане на жп платно и повреда в подвижния състав".
По предварителни данни стрелката, монтирана преди седмица, може да не е била надлежно блокирана и да се е изместила от вибрациите.
Заради голямата скорост машинистът физически не е можел спешно да удари спирачки, предполага изданието.
Според цитиран машинист от метрото спадът в напрежението, за който бе съобщено вчера, може да е превключил на червено всички светофари по линията, което автоматично задейства и стрелките.
Още преди месец московчани са се оплаквали от вибрации в метрото.
В официален отговор, качен вчера във "Фейсбук", ръководството на метрото твърди, че не са открити никакви нарушения.
Корпорацията "Руские машини" планира да участва в търг за нови метровагони съвместно със "Сименс" и следи вече от години аварийността в московския метрополитен.
"Инвестициите са огромни (. . .); парите обаче отиват в погрешна посока", заявява нейният вицепрезидент Елена Матвеева. Според нея ръководството на метрото отказва да модернизира мотрисите и инфраструктурата – "именно консерватизмът е глобалната причина за такива извънредни произшествия".
Най-чудното и най-странното според "Московский комсомолец" е, че пожарникарите са получили първите достоверни данни за станалото чак 40 минути след катастрофата.
Първият вагон излязъл от релсите и "започнал да хвърчи из тунела, рушейки всичко наоколо", били прекъснати кабели, из тунела плъзнал пушек и чакащите на близката станция започнали да нервничат – а междувременно служителите в метрото "бавно и почти достолепно преговаряли как по-добре да организират спасителната операция".
Все още не се знае какво точно е станало в тунела. Министерството на извънредните ситуации твърди само, че не е бил терористичен акт.
Заводът производител на авариралия влак "Метровагонмаш" отказва коментар до края на следствието, пише "Новие известия". Тази година имаше над 10 инцидента в подземната железница на Москва,
изтъква "Росийская газета". Московската градска управа обмисля дали да уволни началника на столичния метрополитен Иван Беседин, информира "РБК дейли".
За всестранен и открит одит на "най-натоварената транспортна система в Москва" настоява "Ведомости".
Тази трагедия не бива просто да потъне в историята, защото пътуващите с метрото са 56% от общия пътникопоток в Москва. Това са средно 8,5 млн. души в делничен ден и броят им постоянно расте, а пропускателната способност на линиите остава същата, предупреждава всекидневникът.
Днешните изявления за предстоящи уволнения и наказателни дела "отразяват моментното политическо значение на темата за сигурността в московското метро".
Трябва обаче "да се помисли и за дългосрочна стратегия за децентрализация на Москва", резюмира "Ведомости".