28 Април 2024, 05:54 Днес (0) | Вчера (0)

НББАЗ иска разширяване на обхвата и информацията в регистъра на застрахователните претенции

13 Декември 2023 12:30 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 13 декември 2023, 11:33

Целта е предотвратяване и противодействие на застрахователните измами, както и оценка на риска и бонус-малус системата

Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) предложи промени в Кодекса за застраховането, свързани със сега действащия регистър на застрахователните претенции към Информационния център на Гаранционния фонд и предотвратяването и противодействието на застрахователните измами. В НББАЗ е формирана и работи работна група, в която участват представители на НББАЗ, ГФ и застрахователни компании и ѝ се оказва експертна подкрепа и от страна на АБЗ. Фокусът на работната група е проект, базиран на сега действащия регистър на застрахователните претенции към Информационния център на Гаранционния фонд. Целта на проекта е да надгради сега съществуващия регистър чрез задължение за подаване на информация за предявените и изплатени претенции за застрахователно обезщетение от всички субекти, осъществяващи дейност по обработване и уреждане на застрахователни претенции в България: застрахователите, НББАЗ, ГФ, представителите за уреждане на претенции и кореспондентите, действащи на територията на България, с цел обхващане на всички застрахователни претенции, обработвани и уреждани на територията на България; събиране не само на структурирана информация за предявените и изплатени застрахователни претенции, но и определени необходими документи и снимков материал, свързан с тях; осигуряване на целеви, контролиран и строго ограничен достъп до данните, документите и материалите от регистъра на застрахователите, НББАЗ, ГФ, представителите за уреждане на претенции и кореспондентите, действащи на територията на България за целите на предотвратяване и противодействие на застрахователни измами, както и за целите на оценка на риска и бонус-малус системата. От страна на работната група се подготвя и предстои финализиране на оценка на въздействието на проекта върху защитата на личните данни и представяне за одобрение от УС на НББАЗ, ГФ и АБЗ.
По този повод НББАЗ предлага в законопроекта да бъдат включени още и следните изменения и допълнения на кодекса:
"Чл. 571. (1) Гаранционният фонд изгражда и поддържа Информационен център, в който води електронни регистри на:

2. предявените и изплатените претенции по застраховките по т. 3 и 10.1, раздел II, буква "А" от приложение № 1, предявени пред застрахователите със седалище в Република България и пред застрахователите от трета държава, извършващи дейност чрез клон в Република България, както и предявените и изплатените претенции по застраховките по т. 10.1, раздел II, буква "А" от приложение № 1, предявени пред застрахователите, които
извършват дейност на територията на Република България при условията на правото на установяване или на свободата на предоставяне на услуги, пред Гаранционния фонд, пред Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, както и пред представителите за уреждане на претенции и пред кореспондентите по смисъла на вътрешните правила на Съвета на бюрата, извършващи дейност на територията на Република България;

(3) Достъпът до данните в Информационния център е регистриран. Всички заявки за достъп и трансакции за предоставяне на данни, съхранявани в Информационния център, се регистрират в автоматизиран журнал, съдържащ следните реквизити:
1. идентификатор на заявителя или получателя;
2. квалифициран времеви печат на трансакцията по заявяване или предоставяне на данни;
3. обхват на заявените и/или получените данни;
4. статус на трансакцията (изпълнена или отказана).

(6) Лицата по чл. 571, ал. 1, т. 2 имат право на достъп до информацията, съхранявана от Гаранционния фонд при условия и по ред, определени в наредбата по ал. 4.
…"
"Чл. 573. Информацията по чл. 571, ал. 1 се предоставя, както следва:

2. по т. 2 - за предявените и изплатените претенции по т. 10.1, раздел II, буква "А" от приложение № 1 - от застрахователите със седалище в Република България, за всички договори по застраховката, включително за дейността им при условията на правото на установяване или на свободата на предоставяне на услуги, и от застрахователите от държави членки, извършващи дейност в страната при условията на правото на установяване или на свободата на предоставяне на услуги, както и от застрахователите от
трета държава, които извършват дейност чрез клон, регистриран в Република България - за дейността на клона в страната; от Гаранционния фонд, Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, както и пред представителите за уреждане на претенции и пред кореспондентите по смисъла на вътрешните правила на Съвета на бюрата, извършващи дейност на територията на Република България – за всички
предявени пред тях и изплатени от тях претенции;

9. по т. 9 - от Министерството на вътрешните работи и от застрахователите със седалище в Република България и от трета държава, извършващи дейност чрез клон, регистриран в Република България, както и от застрахователите, които сключват на територията на Република България, при условията на правото на установяване или на свободата на предоставяне на услуги, застраховка по т. 10.1, раздел II, буква "А" от приложение № 1 - за пътнотранспортните произшествия със застраховано от тях моторно превозно средство, което обичайно се намира на територията на Република България, както и от Гаранционния фонд, Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, представителите за уреждане на претенции и кореспондентите по смисъла на вътрешните правила на Съвета на бюрата, извършващи дейност на територията на Република България – за всички пътнотранспортни произшествия, за които са уведомени или във връзка с които е предявена претенция за изплащане на обезщетение."
В допълнение, освен посочените по-горе предложения, в §145 на ЗИД е изменен чл. 565 и в ал.3 е предвиден режим за възстановяване на плащанията, извършени от страна на НББАЗ вместо застраховател в несъстоятелност, член на бюрото:
(3) В случаите на плащане от страна на бюрото по чл. 506 вместо застраховател с отнет лиценз по ал. 1 в полза на лица по ал. 2, т. 1 за събития, възникнали извън територията на Република България, за бюрото възниква вземане към Гаранционния фонд, при условие че в срок 60 дни от отправяне на искането за възстановяване на съответната сума от бюрото към застрахователя, последният не е възстановил тази сума или бюрото не се е
удовлетворило за извършеното от него плащане чрез банковата гаранция по чл. 508, ал. 2, или чрез презастрахователните договори на застрахователя или на бюрото. Гаранционният фонд заплаща от Обезпечителния фонд при условията и по реда на тази част дължимата сума в срок 15 дни от датата на предявяване на вземането на бюрото."
Така предложеният текст няма да има действие към извършените до влизане в сила на ЗИД плащания по щети, предявени по полици, издадени от обявената във фалит ЗК "Олимпик" АД, Република Кипър.
В тази връзка предлагаме § 173 от ПЗР на ЗИД да се промени както следва:
"§ 173. Законът влиза в сила от 23.12.2023 г., с изключение на § 145 относно чл. 565, ал. 3, която влиза в сила от 08.05.2018 г."

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8244
GBP 2.4796 2.4887 2.2828
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив