Европейската комисия (ЕК) продължи с много амбициозния си план за използване на редица инициативи за устойчивост, за да накара компаниите и гражданите да променят своето поведение и инвестиции по начини, които подкрепят целите на Парижкото споразумение и по-широките цели за устойчивост.
За застрахователите инициативите с най-пряко значение включват Регламента за таксономията, Регламента за оповестяване на устойчиви финанси (SFDR), Директивата за корпоративно отчитане на устойчивостта (CSRD) и Директивата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD).
Застрахователната индустрия подчерта значението на наличието и ефективния достъп до висококачествени и последователни данни за устойчивост, за да може да разработи и приложи свои собствени планове за преход и устойчивост. Следователно секторът силно подкрепя целите на ЕК. Въпреки това, той също така силно подчерта необходимостта от разработване на правилните набори от данни и ключови показатели за ефективност (KPI) и да се има предвид оперативната тежест и разходите за внедряване. Това не е лесна задача, тъй като устойчивостта е толкова нова област и наличният опит и ресурси са ограничени за разработване на правилните мерки, да не говорим за прилагането им. Поради това Insurance Europe също така призова за поетапен подход, за да се даде време за разработване на подходящи изисквания и да се поддържа управлението на прилагането. Това също е необходимо, за да могат да се извлекат поуки от първоначалното приложение, преди да бъдат въведени по-нататъшни промени.
Компаниите са изправени пред множество предизвикателства в процеса на внедряване, който е в ход за много от инициативите. Това може да се очаква предвид новостта, амбицията и много значителните разходи и натовареност. Вече възникват проблеми с качеството на данните, припокриванията в изискванията за отчитане и опасенията, че някои данни и KPI ще се нуждаят от подобряване или прецизиране. Съществува също общо признание, че потребителите трябва да бъдат внимателни при използването на първоначалната произведена информация. Съществува обаче и мнение от застрахователната индустрия, че е необходим период на стабилност, преди да се добавят промени или нови елементи, за да се даде време да се съсредоточи върху прилагането на текущите мерки и да се оцени кое работи и кое не.
Регламент на таксономията
Европейските (пре)застрахователи подкрепиха целта на Регламента за таксономията (Таксономия на ЕС) за създаване на обща система за класификация за устойчиви икономически дейности. Една подходяща таксономия има потенциала да играе ключова роля в рамката на ЕС за устойчиво финансиране за насочване на инвестиции към устойчиви проекти и дейности.
Застрахователите, които са най-големите институционални инвеститори в Европа, и други инвеститори могат също да използват таксономичните отчети от компаниите, в които инвестират, за да помогнат за насочване на инвестициите към икономическите дейности, които са най-необходими за прехода, в съответствие с целите на Европейския зелен пакт.
Тази година застрахователите разкриват за първи път свои собствени специфични KPI - KPI за поемане, който има за цел да предостави информация за степента, в която дадена застрахователна дейност е в съответствие с таксономията на ЕС, и KPI за инвестиции, който има за цел да предостави информация за съответствието на своите инвестиции с Таксономията на ЕС. Идеята е застрахователите да предприемат действия, за да станат по-добре приведени в съответствие с таксономията, техните KPI ще се увеличат.
Застрахователите все още са в процес на проучване как да използват по най-добрия начин таксономичното отчитане, за да ръководят собствените си инвестиционни решения. Въпреки това изглежда има известно разочарование, че резултатите от таксономията на ЕС не предоставят предвидената помощ и една от споменатите причини е необходимостта таксономията да включва по-добре финансирането на прехода.
По отношение на KPI, докладвани от застрахователите, има няколко опасения.
Индустрията беше разочарована, че ЕК публикува 70 страници с често задавани въпроси1 само дни преди KPI да бъдат докладвани. Това беше твърде късно, като се има предвид, че всички ИТ и други процеси трябваше да бъдат финализирани доста по-рано. Освен това често задаваните въпроси включват ключови насоки и нови изисквания, надхвърлящи включеното в правния текст и изглежда противоречащи на друго законодателство на ЕС.
Съществуват също опасения относно дизайна на KPI за поемане. Дори ако застрахователят отговаря на изискванията на таксономичните критерии, KPI в най-добрия случай ще бъде 3 до 5%. Ако застраховател разшири още повече отстъпки, за да стимулира клиентите да предприемат действия за адаптиране към климата – нещо, което е ключова цел на таксономията за застрахователните дейности – KPI на застрахователя за поемане ще намалее, вместо да се повиши.
Съществуват опасения и относно KPI на инвестициите, тъй като според оценката на EIOPA2 регламентът за таксономията в момента обхваща само около 15,5% от инвестициите на застрахователите. Следователно инвестиционният KPI също ще има тенденция автоматично да води до много ниско отчетено съответствие на таксономията за застрахователя.
Таксономията на ЕС трябва да се разглежда като текуща работа и ще бъде важно да се оцени как най-добре да се отговори на различните повдигнати опасения.
Регламент за оповестяване на устойчиви финанси (SFDR)
SFDR, който беше приложен през 2021 г., е първата ключова част от рамката за отчитане на устойчивостта и европейските застрахователи са инвестирали значителни ресурси и усилия в неговото прилагане. SFDR е изискване към компаниите за финансови услуги да отчитат продуктово ниво, както и информация за устойчивостта на ниво предприятие. Целта е да се помогне на клиентите, които искат да закупят продукти с цели, свързани с устойчивостта, да получат необходимата информация за продуктите и компаниите, които ги предоставят. Още през декември 2022 г. комисар Макгинес потвърди, че ЕК ще започне цялостна оценка на прилагането на SFDR, като призна, че "може да се наложи да направим някои корекции – независимо дали това е защото някои мерки не работят напълно по предназначение или просто за да сме в крак с жизнен и развиващ се пазар."3
Основен преглед на SFDR, включително дали трябва да бъде превърнат в система за етикетиране на продукти или да остане, но да бъде подобрен, като инструмент за прозрачност, се очаква да започне съгласно новата ЕК. Междувременно ЕК вече поиска от Европейските надзорни органи (ESA) да прегледат други подробности, като например шаблоните за докладване, и ESA направиха редица препоръки за промени през декември 2023 г.
Insurance Europe се съгласява, че са необходими подобрения и потенциално по-важни промени, но заедно с други търговски асоциации за финансови услуги поискаха от ЕК да избягва прилагането на множество промени в рамката на SFDR. Приемането на промените, предложени от ESA и след това друг набор от промени година или две по-късно, най-вероятно ще увеличи объркването за клиентите, подкопавайки тяхното доверие в продуктите, фокусирани върху устойчивостта. Това също ще създаде значителни разходи, които биха възникнали от това, че индустрията трябва да изпълнява два проекта за внедряване, обучение и ИТ процеси. Много по-добър подход е да изчакате резултата от по-широкия преглед и да приложите съответните промени наведнъж.
Директива за корпоративно отчитане на устойчивостта (CSRD), Европейски стандарти за отчитане на устойчивостта (ESRS) и Европейска единна точка за достъп (ESAP)
Застрахователите подкрепят целите на CSRD, който ще бъде важен източник на екологични, социални и управленски данни (ESG), изискващи над 50 000 големи европейски компании да разкрият много значителен набор от оповестявания на ESG от 2024 г. Конкретните данни са посочени в Европейски стандарти за отчитане на устойчивостта (ESRS), предложени от ЕК въз основа на съветите на независимата Европейска консултативна група за финансови отчети (EFRAG).
Първият набор от стандарти, които се прилагат за всички сектори в обхвата, бяха официално приети от ЕК през юли 2023 г. Той включва около 1 200 точки от данни, които ще бъдат подложени на външен одит, за да се гарантира подходящо качество. Окуражаващо е, че ЕК призна необходимостта да даде време на компаниите да въведат нови изисквания и реши да отложи втория набор от специфични за сектора стандарти за юни 2026 г. Прилагането на първия набор вече ще бъде огромно предизвикателство, ще бъде много скъпо и жизненоважно е това да има време за успех.
Всички тези данни ще бъдат достъпни директно от всяка компания, но за да позволи ефективен достъп до хилядите компании, ЕК стартира проекта ESAP. Това ще бъде огромна база данни, съдържаща всички публични отчети, включително ESG данни от CSRD и много други публични набори от данни и финансова счетоводна информация. Регламентът за ESAP предвижда точката за достъп да работи поне за някои точки за данни най-късно от 10 юли 2027 г.
Ако тези инициативи постигнат целите си за предоставяне на до 1 200 точки от данни с последователни и висококачествени ESG данни от над 50 000 компании, всички достъпни безплатно или на ниска цена чрез ефективен интерфейс за електронни данни на ESAP, това ще бъде невероятно постижение.
Директива за надлежна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD)
Наскоро одобреният CSDDD ще държи големите компании отговорни да гарантират, че компаниите, с които работят по техните вериги за стойност, не извършват нарушения на правата на човека и околната среда. Той ще се прилага за компании с над 1000 служители и оборот над 450 милиона евро и за франчайзи с оборот над 80 милиона евро, ако най-малко 22,5 милиона са генерирани от роялти. Той определя задължения по отношение на действителни и потенциални неблагоприятни въздействия върху околната среда и правата на човека за тяхната бизнес верига от дейности, която обхваща частично бизнес партньорите на компаниите нагоре по веригата и дейностите надолу по веригата, като дистрибуция или рециклиране. За финансовите услуги, включително застрахователната индустрия, директивата ще се прилага за техните собствени операции и дейности нагоре по веригата, но не и за тяхната верига за стойност надолу по веригата. Включена е клауза за преглед, за да се оцени включването на веригите за стойност надолу по веригата за финансови услуги на по-късен етап.
Друг ключов аспект на CSDDD е да изисква от компаниите да приемат и прилагат планове за климатичен преход, които са в съответствие с целите на Парижкото споразумение за поддържане на глобалното затопляне под 2°C и в идеалния случай под 1,5°C.
Insurance Europe приветства новата директива, по-специално междусекторното задължение за приемане на планове за преход. Това е особено важно за обществото за преход към декарбонизирана икономика, но също така и за насърчаване на развитието на преходни активи. Що се отнася до веригата на стойността на застрахователите надолу по веригата, сложността, породена от естеството на застрахователните дейности, където бенефициентът по договора често е различен от застрахователния клиент (например пенсионни схеми на компании) или когато задължителните застрахователни продукти се предоставят за изпълнение на социална роля, прави включването му е много предизвикателно и сложно на практика.