Телематичното застраховане ще стимулира изрядните шофьори и ще намали ПТП-та, убедени са експерти
Новаторска технология е на път да преобърне света на автомобилните застраховки. Касае се за т.нар. "телематично застраховане" или "полица на километър".
Новата система преживява бум и работи в услуга и на застрахования, и на компаниите. Как действа тя?
В автомобила на застрахования предварително се поставят активни датчици. Те събират информация за поведението на шофьора - как тръгва и спира, как управлява колата си на магистрала и в града, как изпреварва, как завива и пр. Сред младежите е особено популярно т.нар.дрифтиране, а един застраховател няма как да знае за това поведение на клиента, докато тези датчици биха дали такава информация.
Своеобразният "биг брадър" отчита всички прегрешения и те лъсват до едно пред застрахователя. Така при следващото сключване на "Гражданска отговорност" шофьорът няма как да избяга от по-висока
премия.
Съвестните водачи пък ще бъдат възнаградени с по-ниски цени на застраховката.
Технологията преживява истински бум на Запад, разказва пред ИНСМАРКЕТ Борислав Василев, управител на "Ауто3П България" ООД. В Европа се ползват няколко милиона такива устройства. Водещи страни са Великобритания и Германия. Технологията е особено предпочитана от младите шофьори във Великобритания и Германия, например, чиито застраховки обикновено са много скъпи заради липса на опит и натрупана застрахователна история. "Цената на застраховката за млад шофьор би могла да падне, примерно, с до 40% при начална цена от 3000 евро", отчита Василев.
По време на застрахователната конференция "Шофирането е и отговорност" Василев изнесе данни на консултантската група PTOLEMUS, според която към 2013 г. технологията има над 2 милиона клиенти, като пазарът на застраховките "плащане според шофирането" (PAYD) се очаква да нарасне 50 пъти до края на десетилетието. "Тогава телематично активираните полици ще генерират премии на стойност €50 милиарда на застрахователите, които са се възползвали от възможността. Когато повечето клиенти се възползват от него, то ще стане необходимост и задължение."
Друг мотив за активното използване на технологията е фактът, че тя влияе и на поведението на пътя. "В страните, където системата се ползва от години, е установено, че наблюдаваните шофьори са
променили трайно своя стил на шофиране. Ще цитирам по памет данни, според които застрахователна компания, оперираща в Румъния, е отчела спад в щетимостта с 40-50% след монтиране на устройствата в
сравнение с времето преди тяхното установяване на автомобилите. Разбирате, че това води след себе си и един още по-важен извод, а именно – че въвеждането на такива системи има директен и безспорен
принос към намаляване на пътно-транспортните произшествия, а оттам – и до драстично намаляване на жертвите по
пътя", подчертава експертът. Той е категоричен, че въпросът придобива не само икономически, но социален аспект.
Кой трябва да плати технологията – застраховател, застрахован или държава?
Има ли рискове за сигурността на информацията?
Как ще се промени застрахователната картина с навлизането на IT технологиите?
Вижте в интервюто на Албена Алексиева с Борислав Василев
ТУК.