Сред новите предизвикателства са конструирането на мегакораби, използването на алтернативни източници на гориво, новите арктически маршрути
Изследване на Allianz за безопасността на морските превози сочи, че загубите, свързани с погиването наплавателни съдове, продължават да намаляват. През 2013 г. в света са регистрирани 94 случая на гибел на плавателни съдове, като това е втората година през последните 12 години, когато цифрата пада под 100.
Данните бяха изнесени в ежегодния "Отчет за безопасността на морските превози 2014" (Safety and Shipping Review 2014) на Allianz Global Corporate and Specialty (AGCS). Докладът се базира на обявените случаи за загуба на морските съдове с вместимост над 100 БРТ (бруто регистър тона).
В сравнение със заявените 117 случая през 2012 г. броят на тези загуби намалява с 20 на сто.
През 2013 г. се наблюдава значително подобрение по отношение на средното количество загуби за последните 10 години от 2003 г. досега — общите загуби на плавателни съдове в света намалява с 45%.
"Над 90% от търговските товари в света се превозват по море, ето защо безопасността на плавателните съдове, които изпълняват международни рейсове, е жизнено важна за световната икономика", посочва
Тим Дони, шеф на Департамента по морски рискове в Allianz.
Азия – с най-много морски загуби
Над една трета от случаите на пълна загуба на плавателните съдове през 2013 година е концентрирана в два морски района.
Както и през 2012 г., най-много случаи на пълна загуба (18 плавателни съда) са регистрирани в Южнокитайско море и акваторията на Индокитай, Индонезия и Филипините.
На второ място се нареждат акваториите на Япония, Корея и Северен Китай (17 случая).
Повече от две години след катастрофата с лайнера "Коста Конкордия", безопасността на пасажерските плавателни съдове остава първостепенна задача, още повече, че по прогнози, през 2014 година случаите на пълна загуба на пасажерски кораби отново ще достигне цифрата 100.
Най-проблемната зона си остават страните в Азия и особено по отношение на малките пасажерски съдове и фериботи. Потвърждение на това е сблъсъкът на ферибота "Свети Тома Аквински" с друг съд недалече от акваторията на Филипините през август 2013 г, довел до гибелта на 116 души.
Над една трета от погиналите плавателни съдове в света са товарни. Освен тях, загубите на риболовни съдове възлизат на двуцифрено число.
Най-честата причина за гибелна на плавателен съд през миналата година е било потъването, като климатичните условия са станали причина за потъване на плавателен съд в 75% от случаите. Това значително превишава показателя от 2012 г. (47%), както и средногодишния показател за последните 10 години (44%).
Отчетът на Allianz разглежда и броят загуби по региони. Тази статистика е особено важна за Черно и източната част на Средиземно море, където броят на погиналите плавателни съдове е 464, или 18% от световните загуби, които през 2013 г. възлизат на 2596.
Регионът се отличава с висока натовареност на морските трасета и слабо управление на безопасността, съчетано с използването на голям брой стари съдове в лошо техническо състояние.
И още малко факти през последните 10 години: най-много загуби при морски превози са регистрирани в района на Британските острови; в северното полукълбо най-голям брой случаи на пълна гибел са регистрирани през януари, а в южното полукълбо – през юли.
Нападенията от пирати – традиционен риск
По данни на Международното морско бюро, през 2013 г. броят на пиратските нападения в света намалява с 11% до 264 заявени случая. От тях 106 са регистрирани в Индонезия, където от 2009 г. пиратството бележи бум от 700%.
Повечето нападения, както и досега, представляват случайни дребни грабежи, извършвани от малки групи хора. Една трета от нападенията в тези води са станали през последните три месеца на 2013 година. Съществува голяма вероятност, при липсата на контрол над ситуацията, пиратските нападения да придобият по-организиран характер.
"Горещата точка" на организираното пиратство е Гвинейският залив: 48 нападения през 2013 г. или 18% от всички нападения през миналата година. В същото време нападенията в Сомалия бележат драстичен спад — общо седем случая за 2013-та в сравнение със 160 нападения през 2011 г. Авторите на отчета считат, че морските патрули са способни напълно да ликвидират пиратството край Сомалия през следващите две години.
Новите рискове
Съвременните рискове пред корабоплаването са обусловени от новите условия за експлоатирането на този бизнес: увеличаване размерите на плавателните съдове с цел максимално използване ефекта на мащаба, промяна в конструкцията на съдовете, използването на алтернативни източници на гориво.
Едновременно с това през летните месеци се появяват нови икономични арктически маршрути, за които са характерни нови предизвикателства и рискове.
Размери на плавателните съдове
През 2013 г. бе пуснат на вода най-големият от известните контейнерни плавателни съдове. Дължината му е над 400 метра, а вместимостта — над 18 000 стандартни контейнера. Експерти отбелязват, че на всеки 4-5 години вместимостта на съдовете нараства средно с 30 на сто. Това означава, че към 2018 г. може да се очаква появата на контейнеровози с вместимост до 24 000 стандартни контейнера.
Оттук и застрахователните загуби по морските рискове на тези мегакораби могат да бъдат огромни. Струва си само да си представим загубите от прекъсване на работа на порта, достъпът до който може да се окаже невъзможен заради авария на такъв плавателен съд. В добавка, спасяването на имуществото след подобен инцидент може да наложи мобилизирането на огромно количество техника и да създаде невероятно сложни операции. В някои случаи, ако инцидентът се случи в открито море, спасителните акции може да продължат с месеци. Възможните загуби ще бъдат огромни.
Увеличаване на плавателните съдове на сгъстен природен газ
Към 2020 г. се очаква драстичен ръст на използването на сгъстен природен газ като гориво. В тази връзка множество портове, които досега не са били пригодени да приемат плавателни съдове на такова гориво, ще трябва да предлагат зареждане със сгъстен газ.
Това ще наложи детайлно разписване на опасността от рискове с цел тяхното предотвратяване. Сериозен проблем може да се окаже и съхранението на такова гориво и начинът на използване на такива съдове.
Арктически превози
Ежегодните загуби от морските превози във водите на Северния полярен кръг нарастват от 7 през 2002-2007 г. до 45 през 2009-2013 г. Една трета от тях (а това е два пъти повече от средното количество за други региони) се случват заради повреда на машините и оборудването в резултат на тежките условия на работа. В същото време създаването на нови алтернативни маршрути в този морски отрязък ще бъде предизвикателство пред застрахователите от гледна точка на нарастващите рискове.