Нашата цел е да направим санкциите такива, че те да действат превантивно - човек да се замисли, преди да направи нарушение, казва зам.-председателят на парламентарната комисия по транспорт Георги Свиленски
Новият закон за движение по пътищата, обсъждането на който върви от няколко месеца, трябва да предлага стряскащи глоби за най-сериозните и опасни нарушения и механизъм за събирането им, казва в интервю за в. "Сега" депутатът от левицата и заместник-председател на парламентарната комисия по транспорт Георги Свиленски. Той повтаря тезата, че смяна на сегашния нормативен акт се налага, защото той е променян над 50 пъти и е станал тромав и неразбираем за хората.
Според Свиленски за изработването на новия закон ще са необходими поне седем месеца, защото той има отношение към десет министерства и към други закони.
"Нашата цел е да направим санкциите такива, че те да действат превантивно - човек да се замисли, преди да направи нарушение. Защото имаме нарушения, които са с доста ниски санкции. Например по-платежоспособните шофьори, знаейки, че ще платят примерно 100 лв. за преминаване на червен светофар, те са готови да ги платят и да минат и на следващия светофар на червено. Затова глобите трябва да бъдат такива, че да принудят хората да не извършват нарушения, но и да бъдат събираеми", обобщава Свиленски.
Заместник-председателят на транспортната комисия уточнява, че на този етап размерът на глобите не е обект на коментар, а философията на закона. "Моето мнение обаче е, че глобите за употреба на алкохол и за превишена скорост трябва да бъдат сериозни, дори стряскащи. Най-много загинали на пътя има именно поради тези две причини", посочва той.
По отношение на събираемостта се обмисля вариант, ако до шест месеца санкционираните с акт не отидат да си получат наказателното постановление, то да се счита за връчено и да започва процедурата по събиране на вземането. "В момента, след като ви съставят акт, вие трябва да отидете в КАТ в рамките на 6 месеца, за да ви бъде съставено наказателно постановление. Ако в този период вие се укриете или не отидете в съответната полицейска служба, актът отпада. И масово гражданите правят точно така", обяснява Георги Свиленски.
Той одобрява предложението на автоинструктурите да се въведе полигон, на който курсистите да тренират шофиране на заледена, опесъчена и мокра настилка. Свиленски смята за разумно и предложението да се взима временна книжка на 16 г. и в първите 2 г. да се кара с придружител. Депутатът от левицата симпатизира и на идеите за ограничения за новите и младите шофьори, защото според статистиката, 80% от загиналите водачи са на възраст от 18 до 24 г.
Георги Свиленски предлага в закона да се въведат и по-сериозни наказания за собствениците на пътища, който не ги поддържат в нужното състояние. Според него пътната полиция трябва да има и право да затваря шосета, който са опасни. "Ако пътната полиция затвори пътя и когато вие сте кмет на едно село. Нали няма да стоите със скръстени ръце, ще направите нещо. Това е в момента начинът да се направи нещо, а не дупките да си стоят", казва зам.-председателят на транспортната комисия в парламента. Той припомня, че и сега има глоби за собствениците на пътища, но да се стигне до такива, гражданите трябва да сигнализират.