16 Май 2024, 16:09 Днес (9) | Вчера (12)

Новият за движение по пътищата предлага стряскащи глоби и механизъм за събирането им

22 Януари 2014 11:17 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 22 януари 2014, 11:18
Под лиценза на creativecommons

Нашата цел е да направим санкциите такива, че те да действат превантивно - човек да се замисли, преди да направи нарушение, казва зам.-председателят на парламентарната комисия по транспорт Георги Свиленски

Новият закон за движение по пътищата, обсъждането на който върви от няколко месеца, трябва да предлага стряскащи глоби за най-сериозните и опасни нарушения и механизъм за събирането им, казва в интервю за в. "Сега" депутатът от левицата и заместник-председател на парламентарната комисия по транспорт Георги Свиленски. Той повтаря тезата, че смяна на сегашния нормативен акт се налага, защото той е променян над 50 пъти и е станал тромав и неразбираем за хората.

Според Свиленски за изработването на новия закон ще са необходими поне седем месеца, защото той има отношение към десет министерства и към други закони.

"Нашата цел е да направим санкциите такива, че те да действат превантивно - човек да се замисли, преди да направи нарушение. Защото имаме нарушения, които са с доста ниски санкции. Например по-платежоспособните шофьори, знаейки, че ще платят примерно 100 лв. за преминаване на червен светофар, те са готови да ги платят и да минат и на следващия светофар на червено. Затова глобите трябва да бъдат такива, че да принудят хората да не извършват нарушения, но и да бъдат събираеми", обобщава Свиленски.

Заместник-председателят на транспортната комисия уточнява, че на този етап размерът на глобите не е обект на коментар, а философията на закона. "Моето мнение обаче е, че глобите за употреба на алкохол и за превишена скорост трябва да бъдат сериозни, дори стряскащи. Най-много загинали на пътя има именно поради тези две причини", посочва той.

По отношение на събираемостта се обмисля вариант, ако до шест месеца санкционираните с акт не отидат да си получат наказателното постановление, то да се счита за връчено и да започва процедурата по събиране на вземането. "В момента, след като ви съставят акт, вие трябва да отидете в КАТ в рамките на 6 месеца, за да ви бъде съставено наказателно постановление. Ако в този период вие се укриете или не отидете в съответната полицейска служба, актът отпада. И масово гражданите правят точно така", обяснява Георги Свиленски.

Той одобрява предложението на автоинструктурите да се въведе полигон, на който курсистите да тренират шофиране на заледена, опесъчена и мокра настилка. Свиленски смята за разумно и предложението да се взима временна книжка на 16 г. и в първите 2 г. да се кара с придружител. Депутатът от левицата симпатизира и на идеите за ограничения за новите и младите шофьори, защото според статистиката, 80% от загиналите водачи са на възраст от 18 до 24 г.

Георги Свиленски предлага в закона да се въведат и по-сериозни наказания за собствениците на пътища, който не ги поддържат в нужното състояние. Според него пътната полиция трябва да има и право да затваря шосета, който са опасни. "Ако пътната полиция затвори пътя и когато вие сте кмет на едно село. Нали няма да стоите със скръстени ръце, ще направите нещо. Това е в момента начинът да се направи нещо, а не дупките да си стоят", казва зам.-председателят на транспортната комисия в парламента. Той припомня, че и сега има глоби за собствениците на пътища, но да се стигне до такива, гражданите трябва да сигнализират.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8116
GBP 2.4796 2.4887 2.2746
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив