Санкции обаче ще има, ако ремонтираме автомобила си сами
Ще ни глобяват ли за сменена на пътя гума или не? В поледните дни в общественото пространство се появиха множество тълкувания на публикувания за обществено обсъждане проектозакон за пътните
превозни средства. Припомняме, според разпоредбата на член 98 "лице, което извършва ремонт и техническо обслужване в нарушение на изискванията на закона и подзаконовите нормативни актове, издадени
въз основа на него, се наказва с глоба в размер на 500 лв.". Според чл. 68 от същия проектозакон "дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват от:
физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон или юридически лица по Закона за юридическите лица с нестопанска цел; лица, регистрирани по законодателството на държава-членка на
Европейския съюз, или на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство; учебни заведения по Закона за професионалното образование и обучение и Закона за висшето
образование; министерства и други ведомства – за техните служебни пътни превозни средства. Дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват от посочените
субекти след извършване на регистрация и издаване на удостоверение за регистрация".
Теди две разпоредби бяха изтълкувани, че ако шофьор спука гума на път и сам сложи резервната или пък ако си смени изгоряла крушка на фара, примерно, ще трябва да бъде санкциониран.
Според Малинка Бондаренко от СБА, е нормално да не бъдат глобявани водачи, които трябва да долеят течност в чистачките, да сменят перата на чистачките или да сменят спукана гума. "Предвижданите
глоби са за тези, които съзнателно извършват ремонти пред блока или в градинката, сменят сами маслото и др."
И от Транспортното министерство обявиха, че "поставянето на резервна гума от водача няма да попада в обхвата на контрол, но ремонтът на спукана или скъсана гума ще попада в обхвата на контрол",
уточняват от СБА.
Общественото обсъждане напроекта продължава до 19 август включително, а след това ще влезе за обсъждане от съответните парламентарни комисии.
От СБА напомнят по-важните нови промени:
- Глоби за собственици на автомобили, които ремонтират колите си сами;
- Създаване на регистър за всички автосервизи;
- Задължителна 6-месечна гаранция на ремонтите;
- Глоби за нередовните сервизи между 1000 и 5000лв.;
- Контрол на автоморгите;
- Създаване на специален регистър на резервните авточасти.