Гражданинът е неграмотен човек, винаги търсещ кмета, смятат чиновниците
Всяко нещо, което не може да се изпие или изяде за 45 мин, е подкуп. Това определение на ООН цитираха участници в националните консултации по проекта "Публична етика на местно ниво" в София
вчера.
На форума бяха обсъдени възможностите за изграждане на дружелюбна и некорумпирана общинска администрация.
Сред тях са създаването на етичен кодекс на общинските служители и разкриването на центрове за информация и услуги на гражданите. Такива вече има в 70 общини в страната, а 60% от тях имат
Интернет-страници, подчерта Гинка Чавдарова, изпълнителен директор на Националното сдружение на общините.
Според нея за ограничаване на корупцията трябва да има длъжностни характеристики на служителите в общините, да се опростят процедурите по общинските търгове, а собствеността да се
инвентаризира.
При модела на позитивната администрация служителите са дружелюбни, а гражданите са основна ценност за тях. Чиновниците работят в достъпна сграда с удобно работно време и максимално прости
процедури, очерта картината Христо Станев, експерт от Националния център за териториално развитие и благоустройство.
На практика обаче картината била различна. В представите на чиновниците гражданите били правно неграмотни хора, винаги търсещи кмета. Служителите ги определяли като агресивни досадници, които им
губят ценното време. Обикновено това били пенсионери и хора, незаети с обществено полезен труд.