Разгорещена дискусия в пленарната зала на Народното събрание предизвикаха текстовете, отнасящи се до данъка върху автомобилите, при разглеждането на второ четене на промените в Закона за местните данъци и такси
Депутатите дълго спориха дали трябва да има отстъпка за по-новите и мощни автомобили или за старите, които са по-евтини и показват по-ниските доходи на притежателите им.
Депутатите одобриха предложението на депутата Дора Янкова, която беше кмет на Смолян преди това, да се приемат граници, в които да варира отстъпката върху данъка за автомобилите, а точният й размер да се определя от общинските съвети.
Така за превозните средства с мощност на двигателя до 74 kW включително, снабдени с действащи катализаторни устройства и несъответстващи на екологичните категории Евро 3, Евро 4, Евро 5, Евро 6 и EEV, определеният данък за съответната година се заплаща с намаление от 20 до 40 на сто по решение на общинския съвет. За автомобили с мощност на двигателя до 74 kW включително и съответстващи на екологични категории Евро 3 и Евро 4 данъкът се заплаща с 50 на сто намаление, а за съответстващите на Евро 5 и 6 - с 60 на сто намаление.
Опозицията възрази, че с тези текстове се прави услуга на богатите.
Депутати от БСП, сред които и Петър Мутафчиев, посочиха, че трябва този данък да се преосмисли и България да реши каква политика ще следва – дали общата европейска за облекчения за екологичните автомобили или друга.
Менда Стоянова от ГЕРБ предложи тези текстове изобщо да не се приемат, за да не се правят "половинчати глупости", а да се измисли нова система. Този закон е на общините, не може да правим промени, без да сме взели тяхното становище, допълни тя.
Дора Янкова обясни, че това е имуществен данък и е логично към него да се прилагат имуществени критерии. Това на практика означава, че по-скъпите автомобили трябва да се облагат с по-голям налог.
Червеният депутат Георги Кадиев оттегли предложението си данъкът за автомобилите да се вкара в цената на горивото на принципа – колкото повече харчиш, повече плащаш. Така според него той ще се събира 100 процента, а в момента събираемостта била 70 на сто. В залата бяха цитирани данни на Столичната община, според които регистрираните там автомобили, за които се дължи/плаща данък, са 394 хил., а според данни на Столичната дирекция на МВР те са 640 хил. Това означава, че за над 200 хил. автомобила не се плаща данък, обясни позицията си Кадиев.