Половината от шофьорите, причинили ПТП, са на възраст над 75 години
Едни от любимите вицове на шофьорите са за блондинките зад волана. Не по-малко "атрактивни" обаче са възрастните хора, които сядат да управляват колата си с мисълта, че познават в детайли возилото
и всичко на пътя им е ясно. Истината обаче е по-различна – има сериозно разминаване между внушение и реални действия. Повече шофьори в напреднала възраст са опасни на пътя по различни причини:
затруднено чуване, намалено зрение, проблеми с паметта, забавени реакции в стресови ситуации, по-голяма опасност от възникване на инцидент със здравето. Проблемът с възрастните шофьори не е
национален, а се среща в почти всички страни. Едно от развитите общества – Япония, използва различни механизми да убеди възрастните да не сядат зад волана. В Страната на изгряващото слънце има
около 80 милиона пътни превозни средства и в същото време това е една от държавите с най-много възрастни хора – един на всеки петима японци е на възраст над 70 години. Десетки хиляди застаряващи
шофьори в Япония ежегодно биват диагностицирани с деменция при подновяване на шофьорските книжки. В рамките на 10 години, от 2008-2018 г. процентът на фатални пътно-транспортни произшествия,
предизвикани от шофьори на 75 и повече години се е удвоил – през 2018 г. хората над 65 години, причинили смърт при ПТП, са 56% от всички виновни шофьори. Година по-късно този процент намалява до
14,4% при шофьорите над 75 г. През същата година шофьорите над 85 години са отговорни за 72 от общо 401 пътно-транспортни произшествия.
Много инциденти, причинени от по-възрастни шофьори, се дължат на прости грешки, като например натискане на газта вместо спирачката. Намаляването на когнитивните функции на водачите допринасят
значително за увеличаването на тези грешки.
Броят на хората над 75-годишна възраст с шофьорска книжка в страната се увеличи до 5,6 милиона в края на 2018 г. Очакванията са, че д края на тази година те ще се увеличат с 1 милион души.
В момента в Япония водачите на възраст над 75 години трябва да преминат специален възрастов тест, за да подновят шофьорските си книжки. Паралелно с това държавата популяризира различни предложения,
които позволяват на възрастните хора да карат автомобили само с усъвършенствани автоматични спирачни системи. Друг държавен механизъм е правителството да подтиква по-възрастните шофьори сами да се
отказват от шофьорските си свидетелства, ако вече нямат доверие в собствените си умения. Очевидно тази мярка дава резултат – през 2018 г. 290 000 шофьори са се вслушали в съвета.
Въпреки това много възрастни хора продължават да шофират по различни причини, особено в райони, където шофирането е необходимо, за да се задоволяват ежедневните им битови нужди. Този процент се
увеличава в малките градове или села и в изолирани райони, където общественият транспорт е ограничен. Основните причини за шофирането от възвратните хора са пазаруване и посещения в болница.
За да бъдат подпомогнати възрастните хора да се откажат от шофиране, трябва да се осигурят стимули, като функционираща транспортна мрежа или субсидии за такси, валидни за определени области в
страната. Също толкова важно е развитието на технологиите, които помагат на възрастните хора да шофират безопасно. От автомобилните производители се изисква да включват в своите превозни средства
защитни елементи, като автоматичната спирачка. Обмисля се дори субсидиране на възрастните хора за закупуване на устройства, които предотвратяват внезапното ускоряване на возилото при случайно
натисната газ вместо спирачка. Планира се и въвеждане на дипломи за по-възрастни шофьори, които им позволяват да управляват само превозни средства със системи за безопасност и то само в определени
зони и в определени часове.