От ЕК е разработена хармонизирана методология за подбор и анализ на храни
България също участва с проучвания за събиране на данни за наличие на "двоен стандарт" при храни, произведени от един и същ производител или предлагани под една и съща марка в различни държави членки на ЕС. Трябва обаче ясно да се посочи, че става дума за различия в качествените показатели за храните, които по същество са абсолютно безопасни и годни за консумация, и при които са спазени напълно изискванията за етикетиране. Това заявява министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов в отговор на депутатски въпрос за проверки за предлагането на пазара на продукти от една и съща търговска марка, но различни по качество и състав от 17 юли 2017 г. до този момент и предприетите мерки и действия за предотвратяване на нелоялните търговски практики, предаде репортер на БГНЕС.
През март 2017 г. със заповед на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните е създадена работна група от експерти на агенцията, лабораторни специалисти и експерти в областта на храненето и диететиката. Основната задача на сформираната работна група е да извърши проучване на пазара и да изготви анализ за определянето на групите храни и показателите, които следва да бъдат обект на лабораторно изпитване във връзка с двойния стандарт на храни, произведени от един и същ производител и предлагани в различни държави членки на ЕС.
България проведе три проучвания по отношение на двойния стандарт на храни. При първото проучване от търговски вериги, представени както в Германия и Австрия така и в България, бяха закупени 30 продукта от пет големи групи - шоколадови изделия, безалкохолни напитки и сокове, детски храни, млечни продукти и месни продукти. Бяха извършени няколко вида анализи - на съответствие и съпоставимост на съдържанието описано на етикетите, на органолептичните характеристики на продуктите, на физико-химичните показатели, както и анализ на цените, на които са закупени.
При анализа на съдържанието описано на етикета бе констатирано различие в 7 продукта или това са 23% от закупените продукти. Например - в газирана напитка от една и съща марка, продуктът от немския пазар съдържа "захар", а този, предлаган в България съдържа "фруктозо-глюкозен сироп". В детски шоколадов десерт от една и съща търговска марка се наблюдават значителни разлики между съставките на двата етикета. В продукта от Германия се съдържат захар, декстроза и яйчен прах, а в продукта от България се съдържа захар, глюкоза, глюкозо - фруктозен сироп, яйца. Освен това в "германския" има мляко - 24%, тъмен (горчив) шоколад - 21%, докато в "българския" има мляко 21% и шоколад - 20%.
При органолептичните изпитвания е установено различие в 4 продукта или 10% от закупените продукти. Физико-химичните анализи не показаха сериозни различия - отклоненията са в рамките на допустимите отклонения.
Съпоставката на цените показа, че за 15 продукта или над 50% цената в страната е между 20% и 100% по-висока, напр. за два продукта детски храни, единия е с 90%, а другия с 107% по-висока цена. За останалите продукти е констатирано много малко разминаване или липса на такова, подчертава в отговора си министърът.
В рамките на третото проучване за наличие на "двоен стандарт" при храните през периода м. февруари - м. април 2018 г. са подложени на сравнение 53 аналогични продукти, взети от европейския (Германия, Австрия, Италия и Чехия) и българския пазар.
Условно храните са разделени в следните групи: месни продукти, млечни и имитиращи продукти, млечни десерти и сметани, консервирани храни, кремове и сметани, детски храни, тестени и сладкарски изделия, безалкохолни и енергийни напитки, разтворими напитки, чипс, зърнени закуски, шоколадови и захарни изделия. В резюме, при сравняване и анализ на етикетите в 13 продукта са констатирани различия в представената информация по отношение на състав и/или хранителна стойност и външен вид, 5 продукта показват различия по органолептични показатели (сензорен анализ), а в 2 са установени различия във физикохимични изпитвания. Проучването и в трите си етапа включваше храни, произведени от големи международни компании, чиито седалища и производствени предприятия се намират основно извън територията на Република България. Анализът на храните и в трите етапа показа, че са спазени изискванията на Регламент (ЕС) № 1169/2011 по отношение предоставянето на информация на потребителите. Освен това, за да бъдат предприети действия на европейско равнище следва да има разработено законодателство, относно различното качество и състав на храни от една и съща търговска марка. По време на Форума на високо равнище "Двойният стандарт при храните в ЕС - да сложим проблема на масата", проведен в София в рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС, Комисар Вера Юрова представи вижданията на Европейската комисия за предстоящи промени в няколко европейски директиви, които ще могат да подпомогнат общият ни стремеж за елиминиране на практиките за производството на храни, продавани под една и съща марка, но с различни съставки за различните пазари в Европа, заявява Порожанов. Едва тогава ще може да се премине и към стъпки за налагане на санкции на производителите, които продължават да прилагат подобни нелоялни практики и които водят до подвеждане на потребителите. Първата крачка вече е направена, като от Европейската комисия чрез Съвместния изследователски център (JRC) е разработена хармонизирана методология за подбор и анализ на храни. Република България ще продължи да участва в инициативите за елиминиране на "двойния стандарт", работим съвместно с останалите държави членки, като се надяваме да направим така, че "двойния стандарт" по отношение на храните да бъде премахнат, се казва още в отговора на министър Порожанов.