Народното събрание отхвърли спорна поправка, с която се предлагаше връщането на възможността "лица от името на регистриран превозвач, но за своя сметка" да извършват таксиметрови услуги
Точно този текст беше отменен през октомври, но няколко дни по-късно председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова и колегите й от ГЕРБ Станислав Иванов и Атанас Ташков внесоха поправката за връщането му.
Пак депутати на ГЕРБ - Иван Вълков и Цветомир Михов, предложиха и отмяната на тази възможност, а въведоха задължението таксиметровите услуги да се извършват само от превозвачи, които да наемат шофьорите, работещи за тях. В крайна сметка режимът се запазва такъв и се очаква в края на този месец те да влязат в сила.
До момента най-вече големите таксиметрови компании даваха на шофьори коли на лизинг, но те реално не бяха назначени към фирмата, а само отчисляваха сума от печалбата си. По този начин се размива отговорността, критикуваха от опозицията, а вносителите се аргументираха, че с предложението им се дава възможност и обикновени хора, които не са част от големи компании, да могат да предлагат таксиметрови услуги.
Опитът за промяна трябваше да стане чрез Закона за местните данъци и такси, с които да се въведат промени и в Закона за автомобилните превози. В крайна сметка депутатите гласуваха с 71 гласа "за", 38 "против" и 42 "въздържал се".
В същото предложение се предлагаше и по-висок патентен данък за такситата.
В пленарната зала имаше бурен дебат, като присъстваше и министърът на транспорта Ивайло Московски, който защити предложението за връщането на стария режим. Според него е необходим баланс между всички интереси, така че таксиметровата услуга да бъде в полза на потребителя и да не нанася щета на изпълнителя. "Предложението ми е да не се създава хаос в системата и да остане старият режим и още следващата седмица да се направи работна среща между всички заинтересовани страни и между първо и второ четене да се балансират интересите", заяви Московски.
Менда Стоянова посочи, че с промените таксиметровите шофьори ще плащат местен данък в размер на 400 лева, но според опозицията, по този начин се натоварва цял бранш с допълнителни данъци и с промените се позволява на големите превозвачи да не плащат ДДС.
Депутатът от ДПС Йордан Цонев заяви, че от партията му ще се въздържат от подкрепа на промените.
Таско Ерменков от БСП заяви, че в момента има големи таксиметрови компании, които издават пълномощни на шофьори и ги задължават да купуват таксита на лизинг. Той каза, че почти всичко е за сметка на шофьора и е на негов гръб. Нека да се отнасяме сериозно с важните закони. "Те определят колко пари ще останат на хората да живеят. Бъдете разумни и недейте да влизате в лесната схема да събирате много пари и да оставяте малко на хората. Призовавам министър Московски да вземе отношение и да обясни какво се случва с таксиметровите шофьори с тази поправка. БСП няма да подкрепи този закон", каза още Таско Ерменков.
Жельо Бойчев от БСП каза, че този закон, внесен от ГЕРБ, е пореден пример, че управляващата партия обещава едно, а прави точно обратното. "Този вид данък се въвежда без становище на Министерството на финансите какъв ще бъде ефектът и последствията от него. Ваше право е да си въвеждате нови данъци, но не виждам никакво основание да правите промени в Закона за автомобилните превози", заяви Бойчев.
Отцепникът от Патриотичния фронт Велизар Енчев призова Менда Стоянова да не се крие и да каже чии интереси обслужва. Менда Стоянова отвърна, че е лобист за държавния бюджет и призова да се даде възможност на всички обикновени хора, карайки такси, да го правят за своя сметка.