Сред предложенията са: цялостно видеонаблюдение; градски транспорт със съвременна система за таксуване, BRT линии, довършване на метрото и проектиране на пътната мрежа
София е на едно от първите места по смъртност, причинена от пътно-транспортни произшествия на европейско ниво. В последните години в столицата ни се наблюдава отчетлив ръст на смъртните случаи.
Според данни на НСИ и СДВР само в рамките на три години случаите на смърт в резултат на пътно-транспортни произшествия в София-град са се увеличили повече от два пъти – от 37 през 2017 г. и 51 през
2018 г. до 75 през 2019 г. Притеснително е, че тази тенденция е отчетена на фона на намаляващ общ брой на ПТП за същия период, което показва липса на добро планиране и обща неефективност на
мерките за пътна безопасност, чиято основна цел в крайна сметка е да бъде запазен човешкият живот и да бъдат ограничени тежките ПТП.
София е и на първо място в Европа по брой коли на глава от населението и по данни на МВР всяка година броят на регистрираните коли в София се увеличава допълнително. Икономиката на града се
основава на мобилността – всекидневно по улиците на столицата се придвижват стотици хиляди души. София е цел на пътуване за много хора от други населени места, които работят или учат тук, както и
на множество туристи. През града ни преминава и транзитен трафик, защото тук се срещат четири магистрали – Тракия, Хемус, Струма и Европа.
Как столицата да стане безопасна за всички участници в движението?
Обединение "Демократична България" представя своето виждане за това. Радикално намаляване на пътния травматизъм е напълно постижима цел в средносрочна перспектива. За тази цел приоритет трябва да
станат велосипедният и пешеходният транспорт; радикално трябва да се понижи разрешената в кварталите скорост до 30 км/ч; трябва да се промени и нормативната уредба, регулираща пътната маркировка,
светлинната сигнализация и физическия дизайн на пътните платна.
Сред предложенията да и въвеждане на цялостно видеонаблюдение в столицата. Покриването на столицата с камери през 500 м. се оценява на до 20 млн. лв. Парите за закупуването на необходимата техника
ще се възстановят от глобите само след няколко месеца.
Друго предложение е прилагане на съвременна система за таксуване на пътниците, която да позволява таксуване на час или изминато разстояние. Тази система следва да има приложение за телефон за
Android и iOS, но и да е достъпна през уеб браузър за всяко устройство. Да може да се плаща по различни начини – както онлайн, така и офлайн.
Има идея и за създаване на BRT линии. В София има бус ленти, но няма BRT линии. BRT (Bus Rapid Transit) изцяло изолира бус лентата от лентите за автомобилите и увеличава в пъти скоростта на
придвижване на автобуса. С въвеждането на няколко такива линии превозът по тези направления ще се доближи като скорост до този на метрото, но на много по-ниска цена.
Довършване на метрото е също част от предложенията. Безспорни са ефектите от въвеждането на нови метростанции. Трябва да бъдат довършени разклоненията на трети метродиаметър до кв."Левски" и до
район "Слатина”, както и това по бул. "Царица Йоана" между Люлин 2 и 3, за да се прехвърлят част от сегашните пътувания с личен автомобил към метромрежата.
ДБ предлага и добавяне на разписанието на градския транспорт в Google Maps и други софтуери, с целенасочено старание да бъдат покрити най-популярните мобилни приложения; отваряне на данните на
градския транспорт за обществено ползване (open data); създаване на виртуални метротабла.
Едно от предложенията, което вероятно ще бъде посрещнато нееднозначно, е изчистване на улиците от паркирали коли. Когато улиците, тротоарите и зелените площи бъдат освободени от паркирали
автомобили, ще имаме по-добра организация на движението и по-малък риск от ПТП, заедно с повече видимост за всички и повече пространство за пешеходци и велосипедисти. Платеното паркиране трябва да
се превърне в инструмент за регулиране на паркирането в града чрез адекватна стратегия и модел на управление, коментират от ДБ.
Друго предложение е връщане на споделеното пътуване, предоставено от услугите тип Uber.
Експертите на ДБ предлагат и довършване на основни инфраструктурни проекти, като Софийския околовръстен път, неизградени булеварди; свързани и безопасни велоалеи; интегриране на пътническите ЖП
превози в транспортната мрежа на града с общо таксуване, виртуални табла и подобрени възможности за прекачване.
Пакета от спешни мерки за национална пътна безопасност може да бъде видян ТУК.