25 Април 2024, 03:49 Днес (0) | Вчера (12)

Платформа за онлайн магазини отчита 431% ръст в оборота през последната година

29 Октомври 2015 14:30 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 29 октомври 2015, 14:05

Разплащанията с наложен платеж отчитат 20% спад, за сметка на тези с карти, а най-високата стойност на единична поръчка е достигнала 3400 лева

Платформа за онлайн магазини отчита 431% ръст в оборота, реализиран от сайтовете, създадени с нея през последните 12 месеца, както и 317% ръст в броя на поръчките, осъществени в тях. Това става ясно от годишното проучване за тенденциите в електронната търговия, базирано на данни от 4350 електронни магазина, използващи платформата и създадени в периода септември 2014 г. – септември 2015 година. Общият брой на поръчките, реализирани от включените в изследването магазини, е 47 276, а общият оборот - 3 450 000 лева. Най-много покупки (60%) са направени в ценовия диапазон между 50 и 100 лв., 25% са в диапазона под 50 лв., а 15% надвишават 100 лева.

Увеличението на реализирания оборот на годишна база е повече от четири пъти и при запазване на настоящите темпове, той ще надхвърли 10 млн. лева през 2017 година, прогнозира Георги Костов, съосновател на платформата.

От проучването става известно също, че най-много поръчки - 71% - са заплатени с наложен платеж, което е спад от 20% в сравнение с предходните 12 месеца. За сметка на това картовите разплащания са се увеличили с 20%, достигайки до 23% от всички поръчки. На трето място (5%) са разплащанията през системата EasyPay, а останалите платежни методи си поделят 1 процент. 85% от продажбите са реализирани в България, което е 13% спад. Тези в чужбина отчитат аналогичен ръст и са достигнали 15% от пазара.

Най-популярният метод за реклама сред онлайн търговците е т.нар. pay per click (плащане на клик), като различните такива мрежи получават общо 41% от рекламните бюджети, отчитайки 4% ръст. На второ място е Facebook рекламата с 34% от пазара и 4% спад. Причините за популярността на тези два типа реклама са по-лесната им употреба, оптимизираните финансови параметри, ясните метрики и системи за анализ. Предоставяните ваучери за реклама и SEO инструменти (Search Engine Optimization – оптимизация за търсачки) също спомагат за оформянето на горната статистика.

Средната цена на поръчка в онлайн магазините, обхванати от проучването, е 72.97 лв., което е нарастване с 36%, а среден брой поръчки дневно е достигнал 130, отчитайки 318% ръст. Най-големият брой поръчки, реализирани в рамките на един месец, е 4722, а най-високият месечен оборот през последните 12 месеца е 123 455 лева. Най-високата номинална стойност на поръчка пък е достигнала впечатляващите 3400 лева.

Най-много магазини (19.5%) през отминалата година са създадени в сегмента на дрехите и обувките, следвани от подаръците и аксесоарите (17.2%), както и храните и бързооборотните стоки (17.2%). Челната петица включва още сегментите бижута и арт (9.2%), както и стоки за дома (8.5%).
Според реализирания оборот от магазините на първо място е секторът на храните и бързооборотните стоки (21.2%), следван от подаръците и аксесоарите (18.1%), дрехите и обувките (17.1%), стоките за дома (9%), мобилните телефони и аксесоарите (8.1%). 30% от магазините, създадени с платформата през последните 12 месеца, реализират 75% от общия оборот.

Друга интересна статистика е тази за броя на търговците, които се отказват в рамките на първите шест месеца след стартиране на магазина. При този показател се отчита спад с 8%, достигайки 20% от общия брой на проектите. По всичко личи, че все още голяма част от търговците в България се чувстват несигурни при стартирането на собствен интернет магазин, а част от тях подхождат със свръх-очаквания към развитието на своя онлайн бизнес и бързо губят мотивация. Други пък са прекалено резервирани и плахи, което дава своето отражение върху времето за реализиране на поставените цели. Все пак макар и с малко се наблюдава подобрение по тези показатели – по-ниска степен на отпадане, по-бързо реализирани поръчки и все по-голям брой търговци, осъзнаващи нуждата от реклама.

Липсата на ясна рекламна стратегия продължава да бъде фактор, който забавя развитието на магазините. 18% от търговците не рекламират (с 2% по-малко), а над 60% инвестират под 500 лв. на месец за реклама на магазина си (с 10% повече). Усредненият период, необходим на новостартирал онлайн магазин, да реализира първата си продажба, е шест дни като по този показател се наблюдава спад със 7% спрямо предходния период.

61% от проектите успяват да реализират първата си продажба през първия месец, а 29% - през втория. Същевременно 19% от тях достигат до своята петдесета продажба също през първия месец, докато при 55% това се случва през втория. 22% от магазините отчитат първите си сто продажби през втория месец от съществуването си, при 33% - през четвъртия. Въпреки че голяма част от търговците успяват да реализират първите си продажби още в рамките на няколко дни след стартиране на магазина, при повечето от тях това е в резултат на лична комуникация и привличане на вече съществуващи клиенти или познати. След преминаване на този период, продажбите започват да корелират изцяло с маркетинг активностите, които се оказват определящи за успеха или неуспеха на новостартиралия магазин.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 24 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8323
GBP 2.4796 2.4887 2.2729
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив