20 Април 2024, 12:47 Днес (0) | Вчера (10)

Повечето онлайн потребители изобщо не търсят правата си за суми от 50 до 300 лв

07 Юни 2021 14:15 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 7 юни 2021, 14:19

Предлагат при онлайн търговия и физическите лица-продавачи да носят отговорност за своята стока

Националната асоциация за защита на потребителите предлага онлайн платформите за продажби да задължават с условията в договорите си  продаващите на тяхната "територия" да носят еднаква отговорност за качествата на стоките, договорните условия с потребителите и търговските практики, независимо от това дали са търговци по смисъла на Закона за защита на потребителите, или са физически лица. Причината за това е установеният от Нова телевизия бум на оплакванията на потребители в

мрежата, които са потърпевши от покупки в интернет.
Дефектни стоки, забавени пратки, драстично разминаване между поръчано и доставено или празни пратки, както и откровени измами са най-честите проблеми, с които се сблъскват любителите на онлайн пазаруването. Тогава търговците най-често се укриват и връщането на парите или получаването на стоките става невъзможно.

Когато говорим за възможността за решаването на тези проблеми, трябва да отчетем статута на лицето, което продава своите стоки или услуги. Ако е търговец по смисъла на Закона за защита на потребителите, всички тези казуси трябва да могат да бъдат решени. В случай че се касае за физическо лице, търгуващо в интернет, по-често не може да се приложи законът. Когато пък е измама, случаят попада в компетенциите на органите на реда, посочват от НАЗП.

Факт е, че все повече сделки се случват в онлайн платформите, където има класически търговци и физически лица, а потребителите понякога не ги различават, като нерядко се стига до проблеми, отчитат още от неправителствената потребителска организация.
"Тези, които имат користни цели, често са и доста изобретателни и могат да ни заблудят. Нашият съвет е потребителите да не правят експерименти с търговци, които не познават или нямат добра репутация", препоръча председателят на НАЗП Стоил Алипиев. "Невинаги е лесно да се достигне до търговеца. Лице, което е имало користни цели, то съответно ще се е подготвило добре да не може да се стигне до него по лесен начин", посочи още Алипиев. Той добави, че "голяма част от потребителите изобщо не
търсят правата си за суми от 50 до 300 лв., тъй като това е свързано обикновено със съд и дълги процедури".
НАЗП счита, че ако онлайн платформите за продажби задължават с договорите, които сключват с търговците и физическите лица, продаващи в маркетплейса, да спазват еднакво потребителското законодателство и предвиждат санкции в случаите, в които не го правят, това значително ще подобри онлайн средата за пазаруване.


Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 19 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8314
GBP 2.4796 2.4887 2.2841
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив