Потребителите не познават основните картови параметри - такси, застраховки, лихви
Българите масово ползват дебитни карти повече от 5 години, но повечето хора не ги познават добре. Това сочи проучване на портала „Моите Пари, направено през януари 2013 г. сред 1070 потребители на
сайта. Въпреки че дебитната карта е най-масово използваният банков продукт, потребителите не знаят основни параметри по нея като лихви, такси, застраховки, преференции, обяви днес на
пресконференция Деян Василев, изпълнителен директор на „Моите пари“. 41% от отговорилите ползват активна една, най-много две (33%) дебитни карти, като 82% от анкетираните ползват такива карти
повече от 5 години.
Основната причина един клиент да ползва такава карта е преводът на работна заплата или пенсия, според резултатите от проучването. С това се обяснява вероятно и фактът, че в повечето случаи
потребителите предимно теглят пари от банкомат, при това на банката, издател на картата. Ползващите карти за безконтактни плащания са едва 2,33% от анкетираните. Слабо се ползват картате и за
пазаруване в Интернет (т. нар. „виртуални карти”) – само 2.71% от анкетираните притежават такава карта.
Клиентите не познават добре и финансовите условия за ползването на дебитните карти. 32% от включилите се в проучването нямат представа, че сметките им се олихвяват, а 45% не знаят с каква
лихва.
27% от хората не знаят дали дължат такса за поддръжка за сметката си.
Таксите за теглене на пари в брой от банкомат на банка, издател на картата или друг, също не са известни на потребителите. Близо половината от отговорилите нямат представа какви такси дължат. 30%
от анкетираните посочват, че не заплащат такса при теглене от банкомат на банката издател на картата, а 35% посочват такса над 0.80 лв. при тегления от „чужд” банкомат.
Най-неясно за клиентите е какви са таксите за теглене в брой в чужбина.
Повечето банки имат такси за теглене от собствени банкомати. Според Иван Стойков, старши анализатор потребителски финанси в портала, банките имат интересна политика в това отношение – тези кредитни
институции, които не са имали такса за теглене от свои банкомати, са я въвели, а онези, които са имали – са я повишили.
Обикновено промените в условията за ползване на дебитната карта се оповестяват на сайтовете на банките или в клоновата им мрежа. Това трябва да става поне 2 месеца преди въвеждането на всяка
промяна.
38% от теглещите суми на банкомат имат регистрация за СМС уведомления за всяка транзакция. Хората, които не се възползват от тази услуга, обикновено теглят суми в рамките на 50 до 100 лв., а
повечето от анкетираните предпочитат да теглят суми между 300-400 лв. или 100-200 лв. в рамките на 2 до 5 транзакции месечно.
Съвсем непозната за клиентите е възможността за застраховка по дебитната карта. Обикновено полицата струва месечно 2-3 лева и покрива различни рискове: кражба на картата и нейното ползване от
крадците; грабеж на пари, теглени от картата; защита на покупки, платени с картата, когато купената вещ е отнета чрез кражба или грабеж, или пък е тотално повредена.
От днес в рамките на 3 месеца порталът „Моите Пари“ предлага нова услуга – сравняване на всички предлагани на българския пазар дебитни карти. Сравнението се базира на показателя „Нетен резултат за
период от 1 година”, който отчита разходите, съпътстващи ползването на дебитни карти и доходът, който се реализира от лихвата по сметката. За всяка банкова карта ще има данни за таксите,
които се начисляват от банката издател.
Официален партньор на кампанията е Пощенска банка. Мартин Богданов, директор „Персонално банкиране“ в кредитната институция, обяви, че 90% от картовите клиенти на банката ползват само 1
дебитна карта. 430 000 са клиентите на дебитните карти на Пощенска банка. Картодържателите нямат предпочитания от кой банкомат да теглят парите си – на банката или на други кредитни институции,
подчерта Богданов.
Към края на 2012 година у нас има 6,150 млн. активно ползвани дебитни карти.
Тенденцията в развитието на картовия бизнес сочи, че все повече клиенти препачитат издаването на кредитни вместо на дебитни карти.
Едно от основните предизвикателства пред картовия бизнес са предложенията на небанковите финансови институции, които дават бързи потребителски кредити. Все пак специалистите припомнят, че условията
при издаването и поддържането на една банкова карта са много по-приемливи за самия потребител.