28 Март 2024, 13:49 Днес (7) | Вчера (12)

Порталните рамки на тол системата ще засичат и коли без винетки

28 Август 2019 16:43 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 28 август 2019, 16:48
Агенция „Пътна инфраструктура“

Те обаче няма да се използват за таксуване, а само за контро

Порталните рамки на тол системата ще могат да засичат не само камиони и автобуси без платена тол такса, но и леки автомобили без закупена винетка. Това ще стане възможно след въвеждането в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси. От няколко дни тя работи в тестови режим, а крайният срок за пускане в търговска експлоатация е до 1 март 2020 г., припомнят от СБА.
Рамките са оборудвани с лазерни скенери и различни видове камери, включително и с камера за обзор. Част от тях вече са монтирани върху някои от инфраструктурните участъци, които ще попаднат в обхвата на платената пътна мрежа. Те обаче няма да се използват за таксуване, а само за контрол, обясниха пред СБА от Агенция "Пътна инфраструктура” (АПИ).
В момента у нас хората масово смятат, че предназначението им е да пресмятат изминатото разстояние на тежкотоварните камиони и автобусите и да калкулират дължимата от тях сума.  Всъщност тяхната функция е да прихващат "нарушители” – не само превозните средства, които по закон трябва да плащат тол такса, но и леките автомобили с максимално допустима маса под 3,5 т, които се движат с електронна винетка, обясни проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ.

Как ще работят порталните рамки?

Когато едно пътно превозно средство премине през рамката, тя ще го регистрира. В базата се проверява дали за сегмента, върху който е позиционирана рамката, за това возило има ръчна тол декларация (издадена маршрутна карта, която ще се купува предварително и която дава право на камиона или автобуса да преминат по зададен от потребителя маршрут),  или има автоматична тол декларация (отчитането на таксите става на базата на данни от джипиес). Ако е налице едно от двете условия, системата ще отчита,че возилото не е в нарушение. Ако обаче нито едно от двете условия не е налице, системата ще регистрира превозното средство като нарушител. В този случай се прави обзорна снимка със запис на номерата, а информацията автоматично ще стига до първия екип на тол управлението, разположен най-близо до рамката, засякла нарушителя. Това е възможно благодарение на радарите в автомобилите на контрольорите, които имат определен радиус на действие.
Налагането на санкция е по познатия начин. При спиране на нарушителя контрольорът предлага на водача да заплати компенсаторна такса, която е различна за различните видове пътни превозни средства. Ако водачът не може на момента да я плати, се издава акт и му събира т. нар. максимален тол. Той има на разположение  14-дневен срок да плати компенсаторната такса. Ако и в този срок не плати сумата, се издава наказателно постановление. Когато отново не последва плащане, дължимото се изпраща в НАП за принудително събиране. Процедурата се отнася както за тежкотоварните, така и за леките автомобили.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8017
GBP 2.4796 2.4887 2.2783
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив