Северозападна България – с най-нисък дял на домакинствата с достъп до глобалната мрежа
През 2020 г. 78.9% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, което е с 3.8 процентни пункта повече в сравнение с предходната година, съобщиха от Националната статистика.
Мобилен достъп до интернет чрез мрежата на мобилните телефонни оператори използват 68.0% от домакинствата, а с фиксирана кабелна връзка разполагат 59.4%.
През 2020 г. с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет е Югозападният район (85.9%), а с най-нисък е Северозападният район - 66.2%.
От домакинствата, живеещи в градовете, 83.8% разполагат с интернет достъп, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 63.4%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като
96.1% от тях имат достъп до интернет при 75.5% за домакинствата без деца.
През 2020 г. 69.2% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 56.7% се възползват от ресурсите
на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Най-активни потребители на интернет са лицата с висше образование (93.8%), както и младите хора на възраст между 16 и 24 години - 91.5%. Потребителите
най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 58.5% посочват, че извършват телефонни или видеоразговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger,
Snapchat), а 54.7% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat и др.).
Относителният дял на лицата, които използват складово пространство в интернет (т.нар. облачни услуги) за съхранение на документи, снимки, музика, видео или други файлове, е 24.2%, като потребители
на облачни услуги са 25.7% от мъжете и 22.7% от жените. Най-активни ползватели на този вид услуга са младите хора на възраст между 16 и 24 години - 43.0%.
През последните 12 месеца 26.9% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната и местната власт с цел.
Делът на лицата, които през последните три месеца пазаруват онлайн за лични цели, е 15.6%, като 15.4% купуват стоки, а 6.7% - дигитални продукти и услуги. Най-активни при купуването на стоки и
услуги по интернет са лицата с висше образование с относителен дял 31.7%, както и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 години (25.5%) и 25 - 34 години (25.4%). Жените пазаруват онлайн повече
от мъжете - съответно 16.2 и 15.0%. Стоките, които най-често пазаруват потребителите по интернет са дрехи, обувки и аксесоари (75.3%)1, а най-купуваните услуги са свързани с настаняване (от хотели,
туристически агенции, туроператори или от частни лица) - 21.1%. От пазарувалите по интернет през последните три месеца 59.7% купуват стоки и услуги между един и два пъти, а 31.9% правят от
три до пет покупки. Общата стойност на онлайн покупките на 31.3% от потребителите е между 100 и 199 лв., 29.9% пазаруват онлайн за по-малко от 100 лв., а при 25.4% стойността е между 200 и 599
лева. Поверителност и защита на личната информация в интернет
През 2020 г. 42.3% от лицата извършват дейности, свързани с управлението на достъпа до тяхната лична информация в интернет.
През 2020 г. 60.0% от лицата използват смартфон за лични цели, като най-активни ползватели са лицата във възрастовата група 16 - 24 години (83.8%), следвани от тези на възраст 25 - 34 години
(81.8%).