Към настоящия момент не съществуват национални схеми, които да предлагат покритие за пандемичен риск
В началото на тази година се очаква доклад до европейския комисар по финансовата стабилност, финансовите услуги и съюз на капиталовия пазар Марийд МакГинес за оценката на застраховането при
пандемия. Въз основа на този доклад ЕК ще вземе решение за следващите стъпки в тази посока. Това се казва в публикация
от месечния бюлетин на Асоциацията на българските застрахователи повъпроса за търсене на решения за подобряване на покритието на пандемичния риск.
Към настоящия момент не съществуват национални схеми, които да предлагат покритие за пандемичен риск. Въпреки че в редица държави има национални схеми за други катастрофични рискове, като тероризъм
или природни бедствия, те са много различни от сегашната глобална COVID- пандемия. Съществуват дискусии на редица национални пазари, които са на различни етапи от своето развитие. В най-напреднал
етап е френското предложение CatEx, което беше представено още през юни 2020 г. и в момента е в процес на обсъждане. Припомняме, за него в свое време писа и ИНСМАРКЕТ. Текат дискусии и на други
пазари като Германия, Италия и Испания. По-голямата част от тези инициативи са ръководени от застрахователната индустрия, но при всички от тях подкрепата от публичния сектор е предпоставка за
постигане на каквото и да е решение за покритие на пандемичния риск. Към момента има данни само за един стартиращ пандемичен пул - COVID-19 Business and Employee Continuity and Recovery Fund в САЩ,
подкрепян от широк бизнес консорциум, включващ и застрахователната индустрия.
От АБЗ правят ретроспекция на действията на ЕК от старта на епидемията до днес.
Пандемичният риск е стандартно покрит в някои застрахователни бизнес линии, но и стандартно изключен в други, като например прекъсване на дейността. Това е така, тъй като този риск не отговаря на
основните принципи за застраховаемост като да бъде дефинируем и финансово измерим; да е случаен и независим, за да е възможно да се изгради пул, в който рискът да може да бъде споделен и
диверсифициран при икономически справедливи условия (взаимност); да може да се изчисли справедлива премия за риска, която да бъде достатъчна да покрива рисковете и да е достъпна за потребителите;
да бъде изчислим, т.е. да има достатъчно голяма история и количество данни и др. Това означава, че макар и да съществуват специализирани и ограничени пазари за този тип покритие, застраховането на
много голяма част от лица и фирми срещу пандемия не може да бъде направено, разчитайки единствено само на стандартните застрахователни принципи.
В повечето европейски пазари застраховки извън "имущественото" прекъсване на дейността (свързани с физически щети като например наводнение или земетресение) не се предлагат. А в малкото пазари,
където тези продукти съществуват, пандемичният риск е изключен поради причините, посочени по-горе. Същото е валидно и при застраховките за отмяна на събитие.
Ситуацията е различна при животозастрахователните полици, които често не изключват пандемичен риск, тъй като експозициите могат да бъдат моделирани на база исторически данни.
При здравните застраховки покритието зависи от лимита на исковете предвид капацитета на националните здравни системи, затова ролята на застрахователите при осигуряване на здравно застраховане
варира значително в отделните държави.