Данъчните искат по-детайлна информация за всяка продажба на горива
Пореден ремонт на наредбата за използване на касовите апарати предлагат от Министерство на финансите (МФ). И този път промените касаят търговците на течни горива, съобщава Investor.bg, цитиран от
в. Монитор. Въпросната Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства се променя за четвърти път в рамките на
година.
Сега от финансовото ведомство предлагат въвеждане на детайлно описание на използваните средства за измерване на разход в обекти с електронните системи с фискална памет (ЕСФП) и идентифицирането на
обекти, в които се извършват проточвания на течни горива чрез разходомери и измервателни системи. Според МФ съществуващата нормативна уредба в момента не предлага достатъчно възможности за
детайлизиране на информацията, която постъпва в Националната агенция за приходите (НАП), без това да е свързано с извършване на проверка на място.
В тази връзка с предлаганите промени се цели да се детайлизира информацията, която постъпва по дистанционната връзка в НАП от ЕСФП, като по този начин ще се идентифицират обектите, в които се
използват средства за измерване на разход – разходомери или измервателни системи.
С предложените промени в Наредба № Н-18/2006 г. се предвижда валидиране на уникалния контролен номер (УКН) на електронния акцизен данъчен документ (еАДД) при подаване на данни за доставени
количества течни горива по документ чрез ЕСФП чрез баркод четец. Целта на направеното предложение е да се избегне въвеждане на номера на УКН от операторите в обекти с ЕСФП, които не са намерени в
базата данни на НАП, както и да се повиши достоверността на информацията, която чрез програмен продукт "Фискални устройства с дистанционна връзка" постъпва в информационна система "Контрол на
горивата".
Новата наредба дава възможност на бензиностанциите да извършват продажби на течни горива чрез ЕСФП на самообслужване, но ще трябва да регистрират и отчитат продажбите чрез издаването на фискален
бон на хартиен носител. Не се допуска обединяване на повече от две продажби/зареждания на горива, направени от един клиент в един фискален бон.
Според МФ по този начин ще се намали сивата икономика в търговията и разпространението на течни горива и ще се ограничи възможността за ползване на данъчен кредит от регистрирани по ЗДДС лица чрез
фактури за "фиктивни" доставки.
От финансовото ведомство признават, че в момента е възможно да се направят повече от две зареждания на повече от едно превозно средство, т.е. на различни клиенти, без да се издаде документ за
продажба (фискален бон) на всеки клиент, а като се издава документ, който обединява продажбите. С предложените промени се цели и възпрепятстване ограничаването на правата на потребителите в
обектите за крайно разпространение на течни горива.
С предложените промени в Наредба № Н-18/2006 г. се предвижда удостоверяването на данните, подавани в НАП от производители/вносители на ЕСФП във връзка със задължението им да подават данни за
сервизните техници, имащи право да извършват сервизна дейност на произведените от тях ЕСФП, преминали обучение и получили сервизен ключ, да става с протокол за подадени и приети данни по
предвидения с проекта образец. Изискването е необходимо, за да се осигури постъпване на коректни данни в информационната система на НАП, като се предвижда да се отхвърлят некоректно попълнени
данни. За лицата се предвижда 7-дневен срок от датата, на която е отказано приемането на данните, да подадат коректните данни.
В голяма част от търговските обекти в страната се използват информационни системи (софтуер) за управление на търговската дейност, които управляват въведените в експлоатация в обекта фискални
устройства. Към момента нормативната уредба предвижда изисквания единствено към използваните в търговските обекти касови апарати, но не и към софтуерите, управляващи тяхната дейност. Това, според
мотивите към наредбата, дава възможност в софтуерите да се вграждат функционалности, позволяващи при приключването на продажба да не се подава команда към касовия апарат за отпечатване на фискален
бон, а от нефискално устройство се разпечатва и предоставя на клиента бон, имитиращ фискалния. По този начин търговците успяват да "скрият" част от оборотите.