Най-често искат плащане с карта, никога с наложен платеж
Зачестяват случаите на зарибяване на потребители с ниски цени на луксозни стоки в различни сайтове, предупреждават от Европейския потребителски център (ЕПЦ), пише в днешния си брой в. Монитор.
Най-често това става с китайски сайтове, които се представят, че се намират в държава от Европейския съюз (ЕС), като използват разширение .co.uk, .de или .it, като така клиентите смятат, че
съответните магазини са английски, немски или италиански и най вече, че предлагат качествена стока.
Накрая обаче се оказва, че въпросните интернет страници не са регистрирани в общността, а в Китай.
Експертите от ЕПЦ обясниха, че получават сигнали за поръчани и платени, но недоставени поръчки. Понякога дори търговецът изпращал тракинг номер, според който стоката е доставена на адреса или на
съседите, но потребителите твърдят, че нищо не са получили.
"Преди 2-3 месеца имахме няколко случая на поръчани детски колички за по около 600 евро, които обаче в последствие изобщо не пристигат при потребителите. В някои от случаите от клиентите се иска
плащане на митнически такси, при което те разбират, че става дума за пазаруване извън ЕС. Част от сайтовете месец или два след поръчката спират да работят", категорични са от потребителския
център.
От ЕПЦ забелязали, че в повечето случаи интернет магазинът е на български език, а цените са значително по-ниски от други места в мрежата. В съответните сайтове има всички видове маратонки във
всички размери. Ако предлага дрехи - то предлага всякакви варианти във всички размери. Когато сайтът е за домакински уреди или инструменти - те са безброй. И най-важното - всяка една от стоките е
намалена. Плащането пък е възможно само с кредитна и дебитна карта или в краен случай - по банков път, т. е. опцията за наложен платеж е изключена. Ако обаче все пак пристигне нещо, то идва от
Китай – най вече Хонконг, Шънджън. Често по време на доставката потребителят получава имейл с искане за допълнителни плащания - разходи за митница или куриер. Като друга индикация за измама е, че
на сайта има само контактна форма за връзка с продавача, но липсва информация за фирма, нито пощенски или друг адрес.
От потребителския център съветват преди да поръчаме желания артикул, да проверим търговеца в Scamadviser.
Така ще научим кой е продавачът, а може да открием и коментари на други потребители за него. Важно е да обърнем внимание и на това, което фирмата разказва за себе си. Според законодателството в ЕС
трябва да обяви физически адрес за връзка, телефон, имейл. Ако сайтът е на български език, проверете за правописни и смислови грешки, съветват експертите.
Изключително ниската цена, особено за по-луксозните продукти, също често е индикация, че артикулът е фалшификат. Добре е да проверим на какви цени се предлага същата стока в мрежата на официалния
доставчик или производител. Попаднат ли на фалшив портал за е-търговия, то потребителите могат да се обърнат към банката, чиято карта са използвали за плащане, и да поискат оспорването му.