Транспортните фирми поискаха посредниците, през които минават плащанията на ТОЛ таксите, да бъдат премахнати
Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов ще назначи детайлна ревизия на тол звеното от създаването му до 31 декември миналата година, пише в. Монитор,
цитирайки министър Караджов. Транспортните фирми поискаха посредниците, през които минават плащанията на ТОЛ таксите, да бъдат премахнати. Дали е възможно системата да работи без тях министърът
обеща да стане ясно след одита на тола. Караджов постави основен акцент върху справедливостта при плащането за преминаването по пътищата на страната по отношение на гражданите с леки автомобили и
тежкотоварните превозвачи. Сред поставените от вицепремиера днес въпроси към бранша е дали е справедливо българските граждани да продължават да плащат за пътища втори и трети клас, а превозвачите -
не, както и дали е справедливо гражданите с леките си коли да плащат два пъти повече от фирмите с тежкотоварните автомобили.
Вицепремиерът изтъкна, че републиканската пътна мрежа, която се стопанисва и за която се харчат пари от бюджета, е малко над 20 000 км, а тежкотоварният трафик плаща едва 15% за ползването й.
Сравнение с тол таксуването например на автобус над 12 тона спрямо съседни на България страни показва между 10 и 20 пъти по-ниски цени спрямо съседните държави. Тол системата в страната е въведена
за заплащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра, допълни Караджов. През 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни
такси и 111 млн. лева от тол такси през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси, каза министърът. Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са
генерирали 1,6 млн. лева, каза министърът и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите.
Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи призова за повече прозрачност и контрол преди да се пристъпва към промени, предаде БНР. "В Европа има магистрали, които са платени и неплатени, алтернативни пътища. Кой събира парите? Имате ли направен анализ реално комисионните, които давате на частните фирми, и възможността да се приберат при вас всички пари, имате ли тази политическа воля, че това може да го направите и в какъв срок", каза още Ангелов.
Промени ще има и при т.нар. компесаторни такси, които се заплащат при липсата на платена такса или винетка. "Ще се изработи справедлив механизъм, но таксите няма да отпаднат", обяви Караджов.
Сред мерките, които вицепремиерът очерта след срещата с превозвачите, е да се проучи дали транзитният трафик може да се извършва единствено по магистрали и първокласната пътна мрежа.
"Днешната ни среща е само началото на един диалог, преди да се прави каквото и да било, обърна се министърът към представителите на бранша. Той изтъкна, че на срещата не е дошъл с готови решения,
които да налага, а целта е била да се чуят различните мнения. Няма по-здравословно от това да знаем кой на каква позиция е принципно”, допълни вицепремиерът.