26 Ноември 2024, 23:57 Днес (3) | Вчера (2)

Решено: Винетката става 97 лева

11 Ноември 2015 12:06 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 12 ноември 2015, 10:55

Седмичната винетка за леките коли ще струва 15 лв.

Правителството одобри решение да бъде приет предложеният от Международната банка за възстановяване и развитие (Световна банка) модел на въвеждане на смесена система за тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за МПС, както и за предоставяне на европейски услуги за електронно таксуване и даване на съгласие за провеждане на процедура за избор на изпълнител за комплексно обслужване при електронно събиране на пътни такси.
В анализа на Световната банка (СБ) е посочено, че в доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система, като България има голяма потребност от поддръжка и модернизация на пътищата, което е предпоставка за осигуряване на икономически растеж, подобряване на управлението на трафика, безопасността по пътищата, национална свързаност, улесняването на търговията и сигурността. Поддържането и изграждането на пътищата в страната предполага наличие на значителен финансов ресурс. В приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г. Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г. и средносрочна оперативна програма за изпълнение на стратегията е посочен финансов недостиг в размер на 6,922 милиарда лева.

Сегашното ниво на приходи от източници като стикер-винетки и ограничените възможности на държавния бюджет, както и очертаващата се липса на финансиране със средства от Европейския съюз след програмен период 2014-2020 г., налагат нов подход за дългосрочно устойчиво решение при осигуряването на необходимите средства за покриване на нарастващите разходи, свързани с изграждането и поддържането на републиканската пътна мрежа. Поради тази причина, е необходимо да бъде приложен по-интелигентен подход за събиране на пътни такси, отколкото позволява сегашната система, базирана на стикер-винетка.

Понастоящем, приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко - за бъдещи инвестиции. Стратегията за развитие на пътната инфраструктура сочи, че държавата се сблъсква с предизвикателства при финансирането на строителството и необходимата рехабилитация на всичките съществуващи пътища и мостове в рамките на пет до седем години. Налице е критично важна потребност да се осигури дългосрочно, предвидимо финансиране, за да се даде възможност за реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение пътищата. Това изисква допълнително инвестиране на поне 600 млн. лв. нетни приходи годишно.

С друго решение на кабинета беше изменена Тарифата за таксите, които се събират от Агенция "Пътна инфраструктура”.  Правителството увеличи цената на винетните стикери от 2016 г. Вместо досегашните 67 лева, от догодина шофьорите ще плащат 97 лева. Седмичната винетка за леките коли ще струва 15 лв., при 10 лв. сега. Месечната винетка поскъпва от 25 на 30 лева. Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова обяви, че се въвежда смесена система за плащане на движение по пътищата. По решение на МС моторните превозни средства до 3,5 тона ще плащат винетки, а по-тежките ще плащат на километър изминато разстояние.
АПИ, Гранична полиция, КАТ и НАП ще разработят съвместно в тримесечен срок т. нар. ТОЛ система. След това ще се избере изпълнител, който да въведе в експлоатация през 2017 или 2018 година тази нова система, посочи министър Павлова.

Понастоящем приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко – за бъдещи инвестиции. Стратегията за развитие на пътната инфраструктура сочи, че държавата се сблъсква с предизвикателства при финансирането на строителството и необходимата рехабилитация на всичките съществуващи пътища и мостове в рамките на пет до седем години. Това изисква допълнително инвестиране на поне 600 млн. лв. нетни приходи годишно. Прогнозата за очакваните приходи е, че те ще възлязат на около 300 000 000 лв. след увеличението на ставките от винетни стикери по предложения вариант.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8635
GBP 2.4796 2.4887 2.3432
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив