По-разумно е да се мисли как един застаряващ човек с напреднал риск от заболяване да се пенсионира на възраст, която му позволява да бъде полезен
КТ "Подкрепа" и КНСБ поискаха от правителството и парламента да не се увеличават възрастта за пенсиониране и осигурителният стаж. Нарочна декларация от петнадесет синдикални организации към двата синдиката призовава премиера Бойко Борисов, председателя на парламента на Цецка Цачева, министри и депутати, да преосмислят направените предложения за промени в пенсионната система у нас.
Повишаването на възрастта и осигурителния стаж за пенсиониране води до увеличаване на продължителността за полагане на труд. Това от своя страна обаче ще доведе до повишаване и на съответните рискове, свързани с мобилизацията на човешкия ресурс и здравословното състояние на работещите. По този начин се влошава качеството на работа, нейното количество, както и необходимата концентрация. Повишава се рискът от заболявания, задълбочаване на съществуващи вече такива, инвалидизиране и смърт. Всичко това води до повишаване и на цената на съответстващото и необходимо медицинско обслужване, което несъмнено ще рефлектира върху Здравната каса и "Фонд Безработица", се казва в декларацията.
Синдикалистите смятат, че държавата трябва да държи сметка не само за постъпленията в единния фонд на ДОО, т. е. във "Фонд Пенсии", а и за това какви разходи се правят и в другите фондове. "Ако сега предложените промени в КСО биха означавали, че ограниченото право на пенсиониране ще увеличи приходите във "Фонд Пенсии", това поради същите горепосочени причини ще доведе чрез повишаване на безработицата, заболеваемостта, травматизма и смъртността до многократно увеличаване на разходите в Здравната каса и "Фонд Безработица", тъй като пенсионната система, като всяка друга, представлява функция на дохода, който получава отделния гражданин."
Мярката за увеличаване възрастта и осигурителния стаж за пенсиониране няма да промени благосъстоянието на българския пенсионер и няма да доведе до увеличаване размера на пенсията. По-разумно би било да се помисли за съотношението на приходите и разходите във фондовете така, че един застаряващ човек с напреднал риск от заболяване да се пенсионира на възраст, която му позволява той да бъде полезен на себе си и семейството си и в същото време с това да е полезен и на държавата преди да започне с повишени темпове да "точи" пари от фонда на Здравната каса. Противното би означавало да се увеличи броят на инвалидните пенсии, за което няма да е виновен българският лекар. Това по същество представлява прехвърляне на средства от едно място в друго, но ефектът за фиска няма да се промени, категорични са от синдикатите.
"Чл.69б от предложения законопроект за изменение на КСО по същество представлява опит да се подмени 4 от заключителните разпоредби на сега действащия КСО, който урежда пенсионирането на първа и втора категория труд, вследствие на преструктуриране на икономиката. В ал.3 на предложения чл.69б се предвижда увеличение със 7 години на възрастта за пенсиониране, която възраст след това продължава да расте с по 4 месеца на година. Това би означавало цели две поколения от категорийни работници да бъдат изцяло лишени от възможност за ранно пенсиониране. …
Чл.51, ал.1 от Конституцията на РБ предвижда, че "Гражданите имат право на обществено осигуряване и социално подпомагане". Приемайки обаче така предложените изменения в КСО, Държавата абдикира от държавното обществено осигуряване и конституционно вменените й задължения в тази насока."
В предложените изменения в КСО, цел и средства учудващо и парадоксално са сменили своите места. За да бъде обслужен фискът, в буквалния смисъл се жертват цели поколения и присъщите им и неотменими конституционни права. Така, чрез формално допустими средства, се постига противоречащ на закона резултат, а това е в разрез с обществения интерес, се казва още в декларацията.
Предложеният законопроект няма да изпълни своите цели, а би довел до влошаване благосъстоянието на българските граждани.
Синдикатите са категорични, че идеята за пенсионна реформа и към настоящия момент не отговаря на действителните проблеми на отделния българин, както и на обществената нагласа за тази промяна.