Дебатът между общинските съветници и браншовите организации продължава
Идеята с връщането на патентния данък за такситата бе притоплена отново, този път от зам.-председателя на общинската комисия по транспорта Вили Лилков, който организира дискусия с представители на превозвачите, Пътна полиция и правителството.
Много от водачите на такси в София са регистрирани като ЕТ и би трябвало да плащат 15% данък върху печалбата си. На практика обаче повечето от тях са фиктивно регистрирани на други лица или закриват фирмата преди времето за данъци и създават нова.
За да се прекрати тази практика, през 2012 г. отново се заговори за връщане на старата практика фирмите от бранша да минат на патентен данък. Идеята тогава отново бе на общината, но така и не стигна до парламента.
"В общинския бюджет постъпват около 215 хил. лв. от регистрация на колите, която е 50 лв. за автомобил. Според сметките на някои синдикати, ако се въведе данък от 600-700 лв. - това означава близо 5 млн. лв. приходи за общината", казва Вили Лилков. По негови думи с тези средства местното ръководство ще може да инвестира в нови стоянки и по-добри условия за работа на водачите. "Към момента никой не може да каже колко точно са приходите от бранша, затова са нужни мерки, които да засилят контрола върху компаниите и шофьорите", допълва Лилков.
От Националния съюз на превозвачите подкрепят идеята за патентен данък, но не и без някои условия. Превозвачите искат и да отпадат фискалните устройства за отчитане, защото са "безсмислена услуга, която не се използва за нищо". Това обаче е твърде малко вероятно да се случи. Дори ако общината и фирмите от бранша постигнат съгласие за патентния данък, той едва ли ще бъде въведен скоро. Причината е, че това изисква законодателни промени.
Освен това Лилков иска и да се погледне по-сериозно и на броя таксита в София. Според Закона за автомобилните превози общините са длъжни да определят броя им и квотите на автомобилите между превозвачите. Такава практика има и в много други страни.