Стотици горят с автомобили заради неплатени данъци и такси у нас
Схема с БГ номера за коли, които се карат в Румъния, жили стотици годишно със запорирани автомобили. Това съобщи за "Монитор" частният съдебен изпълнител Иван Хаджииванов. Отпреди няколко години в
Северна България е много разпространена схема, при която малоимотен български или румънски ром регистрира у нас фирма, на чието име започва да пазарува коли втора ръка. След това возилата се
продават на румънци, които ги карат в родината си с пълномощно, за да избегнат плащането на местни данъци и застраховки "Гражданска отговорност". Оказало се обаче, че често собственикът на возилата
задлъжнява или към държавата, или към кредитна институция и няма как да плати борча си. Затова българските ЧСИ-та запорират автомобилите, които се водят актив на фирмата му. "Има много фиктивни
фирми, които са дали пълномощни на румънци да карат български коли в Румъния. Тези физически лица обаче трупат огромни задължения като местни данъци и такси", обясни Хаджииванов. Той разказа, че
след като се установи дългът, се образува изпълнително дело срещу длъжника и започва масов запор на коли. "Например по едно дело имам 700 автомобила запорирани. Има и по 300-400 коли запорирани по
едно дело. Тези коли са много евтини там. Голямата беля за България е, че когато стане произшествие, българските застрахователи плащат, а там постоянно стават произшествия", допълва русенският
съдебен изпълнител. Оказва се обаче, че тези коли представляват един параграф 22, защото няма кой да плати дълга на толкова много коли.
"Другият голям проблем е, когато някой, дори румънската държава, иска да купи такъв автомобил – не може да го регистрира, защото има запор в България. Не може и да плати дълга, защото да платиш
дълга на толкова автомобили, за да вземеш един, е безумно", категоричен е Хаджииванов. Той обясни, че има списъци от общините, които си търсят местните данъци и такси. "Те трябва да бъдат
информирани за тези коли, ако минат границата, но те изобщо не се прибират в България. Карат се в Румъния с пълномощно и това няма начин да се спре. Още преди години евтини коли внос втора употреба
заминаваха с пълномощно за Румъния. Това са хиляди коли, които се водят на малоимотни хора. По цялата северна граница това е бизнес – в Румъния се кара колата, без да се плащат застраховка, нито
местни данъци и такси. Всички колеги имаме такива дела. Наричаме ги "румънските”, по тях няма събираемост, защото няма имущество в България", обяснява още Хаджииванов.
Схемата е един от десетките проблеми и тенденции при събирането на дългове, които бяха обсъдени по време на годишния доклад за дейността на Камарата на частните съдебни изпълнители у нас. Отчетът бе представен от ръководството на камарата, начело с председателя й Георги Дичев. Статистиката показва, че се запазва тенденцията държавата, общините и гражданите да търсят помощта на ЧСИ за събиране на своите вземания. Както винаги най-много са новообразуваните дела в полза на бизнеса – 105 000; на следващо място са държавата и общините със 71 000 дела, гражданите с 22 000 дела и банките също с толкова. През 2017 г. се промени подсъдността и делата вече се образуват там, където е адресът на длъжника или на седалището, ако е търговец. С това рязко се е променила картината на делата в София – от 89 000 вече са 51 000. Така за длъжника е по-лесно да се защити, защото делото е там, където е той, не се налага да пътува, за да се запознае с едно изпълнително производство.