В момента системата застрашава националната сигурност на страната, твърдят от МВР
Телефонът за спешни повиквания 112 е мъртъв, а ръководството на МВР се опитва да го съживи с 13 млн. лв. Това става ясно от ускорена обществена поръчка, която се очаква да бъде възложена на
спечелилата фирма, пише в днешния си брой в. "Труд". Проблемът можеше да се реши с 3 млн. лв. преди две години, но тогавашният шеф на МВР Румяна Бъчварова имаше други грандиозни планове – да
изгради нова система срещу 50 млн. лв. Това не се случи, но тел. 112 е оставен без следгаранционни ремонти от 25 април 2015 г.
Бъчварова твърдеше, че обществената поръчка е прекратена, тъй като вътрешното министерство няма откъде да плати 3 млн. лв. за 24-месечната поддръжка на тел. 112. Министърката уверяваше, че
системата се поддържа с доброволен труд от IT специалисти на МВР.
Как доброволците са се справили става ясно от документацията на новия търг. Там е записано, че "техническото оборудване на системата е физическо износено, морално остаряло, а в център Русе има
основни сървъри, които са в неизправност”. Националната система 112 е с нарушени локализация, рутиране, бази данни, невъзможност за изграждане на конферентни връзки в център Монтана.
"Посочените обстоятелства сериозно затрудняват работата на системата и възпрепятстват непрекъснатото й функциониране. Това поставя в риск живота и здравето на гражданите, изпаднали в беда, а в
случаите на природни бедствия, терористични заплахи или други кризисни ситуации, е заплаха и за националната сигурност на страната ни”, твърдят от МВР в документацията на обществената
поръчка.
От вътрешното министерство припомнят, че е затруднено и насочването на сигнали, подадени на тел. 112 към службите за спешно реагиране и други ведомства и администрации, както и предоставянето на
информация на органите на съдебната власт, съгласно законовите разпоредби.
Фирмата, която спечели поръчката за тригодишна поддръжка на системата за спешни повиквания трябва да я надгради до последна версия, да смени всички сървъри и компютри и да обнови цялата техника. За
първи път ще бъде осигурен и достъп до системата на хора със слухови и говорни увреждания. Те ще могат да подават сигнали чрез таблет, смартфон или компютър.
Последният договор за поддръжка на тел.112 е сключен през 2013 г. ( за 24 месеца) с фирмата, която е изградила системата. Той включва единствено подмяна на дефектирали части – платки, монитори,
клавиатури, слушалки и т.н., но не и ъпгрейди на отделните софтуери на интегрираната система.
34 млн. лв. струваше изграждането
Националната система за спешни повиквания струваше около 34 млн. лв. Софтуерът беше изграден от "Контракс” срещу 27 млн. лв., а самият център – от консорциума "Сименс-Електрон прогрес” за 5,9 млн.
лв. По първоначален план системата трябваше да заработи до края на септември 2008 г., но това не се случи. Забавянето беше порицано от Брюксел, който заплаши България със съд. В края на 2008 г.
телефон 112 беше пуснат с ударни темпове и с много компромиси по отношение на софтуера.
Шефът на Националната асоциация на работещите в Спешната помощ д-р Десислава Кателиева пред "Труд":
Заради хаоса бият спешни екипи. Екип отива на адрес във Варна, а пациентът чака в София
Пълен хаос е. Паралелно работим с два телефона, които си предават по интернет информацията. Има има забавяне при приемането и предаването на повикванията. Има и изкривяване на информацията за
състоянието на пациента и местоположението му. За съжаление понякога на тел. 112 се записва адрес в друг град, след като има дублиране на улици, номера.
Например, операторите записват адрес в София, но същата улица и същия номер го има и във Варна и екипът отива там, а пациентът в София остава да чака. Този хаос е от доста време. За съжаление беше
обещано от държавата, че още 2016 г. проблемът ще бъде преодолян, но вече сме 2017 г. За съжаление понякога резултатът от неразборията е фатален за пациентите, които разчитат на спешна помощ.
Има и друг сериозен проблем – тел. 112 продължава да приема голяма част от повикванията и да ги преценява без да извършва т.нар. триаж (методика за разпределяне на пациентите в групи, по зададени
правила). Това ни затруднява, източник е на грешки, а и не винаги се прави преценка на риска – както виждате за последния месец има три случая на нападение над наши мобилни екипи. Те отиват на
адрес, където те биват бити от пациенти в нетрезво състояние или агресивни пациенти. Ако спешното повикване се преценяваше от нашите оператори по триажните протоколи, там беше заложено да се прави
преценка и за риска за екипа. Това сега не се прави и при една ескалираща агресия екипите ни работят без сигурността им да им бъде гарантирана от приемащите на телефона.
Автоматично известяват и за катастрофи на 112. eCall ще бъде включен към единния европейски номер за спешни случаи
В понеделник ще бъдат отворени офертите на фирмите, които участват в обществена поръчка на МВР за внедряване на системата eCall към тел. 112. Търгът е за 1, 5 млн. лв. Оферти са подали три фирми –
"Контракс”, "Ентърпрайз Комюникейшънс” и "Просто лидер”.
Системата eCall за целия ЕС е разработена така, че да се ускори оказването на спешна помощ при пътнотранспортни произшествия.
Новите превозни средства ще трябва да бъдат оборудвани с безжични устройства, които да изпращат автоматично сигнал за бедствие към номера за спешни повиквания 112.
Системата eCall ще допринесе за намаляване на броя на ранените и на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия в ЕС. Очаква се системата да намали наполовина времето за спешно реагиране,
което ще доведе до спасяване на живота на хората и бързо лекуване на ранените.
От 31 март 2018 г. производителите на автомобили ще трябва да оборудват всички нови модели с бордови технологии, които ще осъществяват връзка с оперативно съвместимата услуга eCall, основаваща се
на номер 112. Услугата дава възможност при катастрофа да бъде локализирано мястото на инцидента и веднага да бъдат изпратени спешни екипи, които да окажат медицинска помощ.