Експерименталното въвеждане на новите пътни такси в Германия от 31 август до 31 октомври е показало, че новата система за плащането им технически е толкова сложна, че не би могла да заработи безпроблемно в определения срок - 2 ноември.
До този извод стигнаха германското министерство на транспорта и агенцията за събиране на таксите, които отново решиха да отложат новия пътен данък с около два месеца, съобщи агенция ДПА.
Новите такси ще плащат всички товарни автомобили с тегло над 12 тона, независимо дали пътуват пълни или празни и дали са регистрирани в Германия или в чужбина.
Системата предвижда камери да фотографират номерата на преминаващите камиони, сателитни устройства за навигация и мобилни телефони да съобщават точното им положение, а софтуер в банките автоматично да извършва плащанията на определените такси. Идеята е превозвачите да преминават по-бързо през територията на Германия и да избират най-преките пътища. Съображенията са предимно екологични, както и да се облекчи трафикът по германските аутобани, чиято обща дължина е 12 хил. километра.
Товарните превози за и през Германия ще се увеличат с около 10%, когато Германия въведе новия си пътен данък. Това прогнозира пред "Дневник" Галя Начева, ръководител на отдел "Международен автомобилен транспорт" в "Шенкер-България". Компанията е лидер в спедиторските превози в Европа.
Новата система за събиране на такси в Германия със сигурност ще затрудни и шофьорите на товарни автомобили, преминаващи през страната. Тъй като следването на правилата е много по-усложнено, от тях ще се изисква и добра езикова подготовка. При затруднения например ще работи гореща телефонна линия на четири езика - английски, немски, френски и полски, като цената на един разговор е 6 евроцента.
Българската асоциация за международни автомобилни превози АЕБТРИ вече започна разяснителна кампания сред превозвачите за работа с новата германска система. За целта е издадена и специална брошура с указания за шофьорите, преведени и на български. Според повечето от превозвачите българските шофьори са достатъчно тренирани да се справят в новата ситуация.
Новите магистрални такси в Германия са много по-високи от разходите за евровинетите. Евровинетите за 5-осен камион с мотор Евро 2 или 3 са 1.250 евро за една година. Същият камион трябва да плати с въвеждането на новата система 12 хил. евро годишно при изминаване на 100 000 км по автомагистралите.
Калкулациите на "Шенкер" показват, че цените на транспортните услуги ще се покачат с около 3% според непреките разходи. Германското министерство на транспорта прогнозира увеличение на разходите за спедиторите или превозвачите средно с 8%. При прехвърляне на целия размер на тези допълнителни разходи към крайния продукт увеличението на цената на крайния продукт ще бъде около 2%. Допълнителните разходи, възникващи за товародателя, ще са много по-ниски от тези на спедиторите или превозвачите. От "Шенкер" дават пример с федерация на производителите на мебели, която е изчислила, че цената на една вградена кухня ще се увеличи с 15 до 20 евро. Според Начева решението на проблема с увеличението на разходите, свързани с новия пътен данък, е жизненоважно и за спедиторите, и за превозвачите. По димите й, ако транспортно предприятие не успее да прехвърли разходите върху клиентите си, може да фалира. Например предприятие с 200 служители и 150 товарни автомобила Евро 2 и 3 и 40 млн. евро годишен оборот ще загуби около 1 млн. евро, при условие че има брутна печалба от 800 00 евро преди въвеждането на данъка. Лимитираните срокове на доставка от страна на клиентите не биха позволили и използването на заобиколни маршрути.
Според "Шенкер България" решението не е и в използване на камиони с по-малък тонаж (за които не се плаща такса), защото това ще предизвика по-голямо увеличение на навлото на единица продукт. Използването на железница също не е алтернатива, защото не покрива изискванията на клиентите за директни доставки.
Транспортните услуги ще се оскъпят с 5-6% при износа и около 7-8% средно за камион при вноса на стоки, прогнозира управителят на спедиторската компания "Вектра" Владимир Димчев. Той посочи, че все пак автомобилният транспорт остава най-евтиният от и за Германия.