Най-тежко е положението в Южен Судан, Нигер, Судан и Афганистан, гласи доклад на агенцията за децата на ООН
Почти 1 от всеки 4 деца, които растат в конфликтни зони, са лишени от възможността да учат. Най-тежко е положението в Южен Судан, Нигер, Судан и Афганистан, гласи доклад на агенцията за децата на ООН – УНИЦЕФ, цитиран от "Ройтерс".
Според най-новото проучване на организацията около 24 милиона деца в училищна възраст не посещават образователни институции в страни, засегнати от конфликти.
Най-голям е този проблем в Южен Судан, където 51% от подрастващите не ходят на училище. След това се нареждат Нигер (47%), Судан (41%) и Афганистан (40%).
"Когато децата не са в училище, се увеличава опасността да станат жертва на злоупотреби, експлоатация и да бъдат привлечени във въоръжени групи", обясни отговарящият по въпросите на образованието в УНИЦЕФ Джо Бърн.
"Училището дава на децата знанията и уменията, с които те могат да възстановят страните си, след като конфликтите в тях приключат", каза още Бърн.
Ако подрастващите бъдат лишени от образование, перспективите пред тях са мрачни, обясняват още от организацията.
Образованието е сред най-малко финансираните от хуманитарна помощ сфери. По данни на ЮНЕСКО през 2014 г. н сектора се падат едва 2% от отпуснатите средства. Според организацията за подпомагане на образованието в конфликтните точки са необходими близо 10 пъти повече средства, или още 2.3 милиарда долара.
Специалният пратеник на ООН за образование Гордън Браун, УНИЦЕФ и други призовават за създаване на извънреден хуманитарен фонд за образование на стойност няколко десетки милиона долара. Идеята е средствата в него да могат бързо да бъдат освобождавани в случай на конфликт, природно бедствие или хуманитарна криза.