Над 50% от краткосрочните заеми отиват за ремонти на дома
Над 50% от т.нар. „бързи“ кредити, които клиентите теглят, отиват за ремонтни и освежителни дейности на дома. Краткосрочните потребителски кредити заемат все по-голям дял в портфейла на небанковите
финансови институции за сметка на продуктите с по-дълъг срок на изплащане. Това е една от тенденциите на пазара през последните 2 години, обяви на нарочна среща с журналисти в София изпълнителният
директор на „Профи Кредит България“ Николай Колев. Има промяна на структурата на порфтейла – увеличават се заемите със срок на изплащане под 1 година за сметка на тези с погасителен
период от 1 до 5 години. Основно такива заеми теглят хората между 25 и 50 години. Средният размер на кредита е 1500 лева, а средният размер на месечната вноска – 100-130 лева. От фирмата отчетоха
10%-но увеличение на осигурителния доход на клиентите, като към момента той е около 450-500 лева.
Фирмата се насочва и към сегмента на бизнес кредитите. Тази линия на бизнес се разработва в момента и вероятно ще стартира от догодина. При нея размерът на отпусканите кредити ще бъде много
по-голям от потребителските, като по бизнес кредитите ще се иска и обезпечение. Все пак основната таргет група за компанията остават физическите лица.
Данните за сектора на „бързите“ кредити сочат тенденция за повишаване обема на просрочия. Компанията обаче се похвали със спад на този процент - към момента необслужваните кредити са около 19-20 на
сто, при 25% към Q1 2010. Според данните за пазара, има тенденция на нарастване на вземанията на дружествата в периода Q4 2009 до Q1 2012, следвана от лек спад. Компанията обаче отчита
стабилен растеж на този показател.
Расте и броят на небанковите финансови институци – към момента у нас оперират 243 такива компании. За сравнение, преди 2 години техният брой е бил около 170.
Интересно е какви са причините за увеличения брой небанкови кредитиращи институции. Със сигурност, един от мотивите е свободният човешки ресурс, към който да се насочат усилията на компаниите –
около 33% от българите не са използвали финансови услуги през последните 12 месеца, сочи проучване на „Маркет Тест“. Според същата статистика, през последната година 3,7% са ползвали услугите
на небанкова финансова институция. Кредит до заплата от небанкова финансова институция ползват 3%. За сравнение, през същия период от кредитна карта са се възползвали 8,3%. От изплащане на стоки са
се възползвали 15,7 на сто. Като цяло, хората искат пари на заем най-често от роднини и приятели – 50%.
В социално-икономическо отношение 31% от потребителите определят собствения си статус като „среден“ за страната, докато за 69% той е под средния.
12% признават, че не разполагат с достатъчно средства за храна; 25,7% имат достатъчно средства за храна, но не могат да си позволят покупка на дрехи; 62,3% декларират достатъчно средства за храна и
дрехи, но не и за покупка на домашни уреди.
През последната година над 70% (70,3 на сто) от хората са имали затруднения при плащането на комунални сметки (ток, вода, отопление). Близо 60 на сто (59,3%) са изпитали спешна нужда от пари за
неочаквани нужди, а при над 50% (55,3%) от хората заплатата не достига до получаване на следващото трудово възнаграждение.
Заплатата и пенсията остават основните източници на доход.
От дружеството смятат, че има необходимост от активна и работеща браншова организация на небанковите финансови институции, която да работи за спазване на единни норми в сектора и за изготвяне на
етичен кодекс на дружествата.