Шофьорите остават без поощрения за три години
Моторното (транспортно) застрахователно бюро на Украйна за пореден път прави опит за пребори дъмпинга и да повлияе на платежоспособността на застрахователните компании.
Ръководството на бюрото инициира въвеждане на тригодишен мораториум върху използването на коефициента "бонус-малус" при определяне стойността на премията. От бюрото смятат, че това е оправдано,
понеже много застрахователни компании използват "бонус-малус" като дъмпингов инструмент при продажбата на полицата.
От моторното бюро са изчислили, че процентът договори, при които е наложен коригиращият коефициент "малус" в периода 2011-2013 г., не превишава 0,003 на сто.
През 2011 г. са били сключени 129 такива застраховки, през 2012-та те са били 243, а през 2013-та —169.
По данни на украинския КАТ, за деветмесечието на миналата година в страната са регистрирани 138,1 хиляди ПТП-та. Сравнено с данните за сключените към този период полици по "Гражданска отговорност"
- 6,66 милиона – излиза, че в пътни инциденти попадат не повече от 2% застраховани.
В същото време по оценки на застрахователите, заявления за обезщетение предявяват около 5% от застрахованите на задължителната автозастраховка "Фактически "бонус-малус" се е превърнал изцяло в
"бонус" и е станал един от най-мощните дъмпингови ценови инструменти. Той е прилаган при изчисляване стойността на 58,6% от сключените застрахователни договори.
В отделни случаи отстъпките достигат 50%",обясняват от бюрото.
Оттам напомнят също, че от момента на влизане в сила на Закона за застраховката "Гражданска отговорност" са минали 9 години и системата "бонус-малус", предвиждаща отстъпка от 5% за всяка година
безаварийно управление, дава възможност за предоставяне на отстъпка от 45% от размера на застрахователната премия.
От застрахователните компании се съмняват в ефективността на мораториума.
"Системата "бонус-малус" не работи както трябва, но може да бъде доработена и да бъде създаден механизъм за контрол при прилагането и, защото тя поощрява по-отговорното шофиране. Отмяната на такова
поощрение ще засегне водачите с дълъг безавариен стаж и те ще бъдат принудени да купуват "Гражданска" едва ли не два пъти по-скъпо", категоричен е застрахователят Александр Яременко, представител
на голяма компания.
Компаниите са на мнение, че проблемът на пазара може да бъде решен само със затягане на контрола над резервите на компаниите, както и на комисионното възнаграждение на агентите.
Това обаче категорично няма да бъде постигнато с налагането на забрана за използване на коригиращия коефициент.
Някои от застрахователите предлагат към момента да бъдат отменени отстъпките и да бъдат фиксирани коефициентите за всички дружества, а надбавките за рисковите клиенти да останат. Така клиентите
няма да бъдат съблазнявани от по-ниски цени в едно или друго дружество. При компаниите пък ще изчезне възможността за създаването на пирамида от евтини полици, продавани само с цел привличането на
свеж финансов ресурс, но без гаранции за изплащане на обезщетения, коментира друг застраховател – Алексей Румянцев.