Над 80% от купувачите на ваканционни имоти са българи
Високата активност на българските купувачи на ваканционния пазар през 2020 г. продължава и през настоящата година. Сънародниците ни успяха да компенсират отсъствието на част от чуждите клиенти,
като вече представляват над 80% от купувачите на Черноморието. Това показва доклад на строително-инвестиционната компания Green Life Development & Resorts.
"Ограниченията за пътуване заради коронавируса и неясната икономическа обстановка подтикнаха много хора, които се колебаеха относно покупката на втори дом, да предприемат действия и да сключат
сделка. Цените на ваканционните имоти поддържат стабилни нива, за разлика от градските имоти в страната, при които ръстът в цените не спира дори и през последната година. На практика, ако човек
търси вложение на спестяванията си, то жилището на морето е по-изгоден вариант спрямо малък апартамент в града. С по-малка инвестиция, клиентите получават не само втори дом, но и качествена морска
почивка в собствен имот", коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на компанията.
Наблюденията сочат, че са налице клиенти от Германия и Израел, които също сключват сделки, но техният дял е значително по-малък. Руските купувачи все още са в позиция на изчакване. Покупката на
втори дом е емоционално решение, което трудно може да се вземе от разстояние. Собствениците на ваканционни имоти имат желание да ползват жилищата си, но са ограничени заради затрудненото
пътуване.
Българските купувачи най-често търсят имоти в затворени комплекси, предлагащи цялостно обслужване и поддръжка. Клиентите държат на комфорта и функционалното разпределение на имота си, на
заобикаляща среда в унисон с природата, искат разнообразие от услуги и удобства. Рядко правят компромис и са склонни да платят малко повече за качествен имот, който има всички предпоставки и
качества да поддържа стойността си стабилна във времето. Лесното отдаване под наем също е ключов фактор за избора на купувачите. Дестинации като Созопол, към които българите имат сантиментално
отношение, се радват на голям интерес от туристи и са особено подходящи за подобни покупки. Най-често бюджетите на клиентите в Созoпол за покупка на втори дом са между 50- и 110 хил. евро. Освен
семейства от големите градове, сред купувачите има и хора, които живеят и работят в чужбина. Техните мотиви за покупка са свързани с желанието за ваканция в собствено жилище, с неограничен достъп и
осигурена поддръжка. Основната група клиенти разчитат на собствени средства за покупката, но се увеличава делът на хората, които използват банков кредит за частично финансиране на сделката.
"Това е сравнително нова тенденция в този сегмент, която очаквам да се затвърди заради изгодните банкови условия. В повечето случаи клиентите разполагат с част от сумата и теглят кредит за
остатъка. Има и такива, които предпочитат да запазят спестяванията си, възползвайки се от ниските лихви по ипотечните заеми. Това им дава повече спокойствие и възможност за предсрочно погасяване",
допълва Екатерина Желяпова.
По думите ѝ сериозен интерес има и към ваканционните къщи. Запитванията са предимно от семейства с по-високи доходи, които търсят повече уединение и пространство. Ключово при тях е, че имат малък
процент общи части, но притежават всички преимущества на комплексите от затворен тип - контролиран достъп, широк набор от услуги и осигурена поддръжка.
В Поморие клиентите виждат имоти за краткосрочно ползване през лятото, но също и перспектива за постоянно пребиваване. Градът привлича хора на средна възраст целогодишно, заради спокойствието и
мекия климат. "И в Поморие, както и в Созопол, купувачите разглеждат оферти в различни етапи – "на зелено", в строеж или в завършен вид. Доверяват се на доказани и утвърдени инвеститори без
притеснение, но винаги проверяват вече завършените проекти", пояснява Желяпова.