В бъдеще може да отпадне и стикерът, но засега той е един от механизмите да се контролира дали има застраховка
Ще сключваме застраховка "Гражданска отговорност" онлайн и без електронен подпис, решиха днес депутатите по време на приемането на второ четене на текст от новия Кодекс по застраховане в икономическата комисия на НС, предадеБГНЕС. "Този текст е най-важният или един от най-важните. Тези застраховки онлайн ще се сключват и без електронен подпис" , заяви по време на дебата депутатът от ГЕРБ Делян Добрев.
В бъдеще може да отпадне и стикерът, но засега той е един от механизмите да се контролира дали има застраховка "Гражданска отговорност”, аргументира се той. Обединихме се заедно с потребителските организации да дадем възможност за онлайн застраховане, посочи Добрев.
Появи се въпросът този начин означава ли, че потребителят ще получи стикера чрез куриер и кой ще плаща тези негови разходи. Ако има месечни и тримесечни плащания, вероятно това ще бъде отразено в цената, която ще бъде по-висока, отговори Добрев. Но голямата стъпка към сключване на застраховка онлайн е факт, подчерта Добрев.
"Направихме го по най-либералния начин и това ще доведе до по-голяма конкуренция между застрахователите и застрахователните брокери, както и до по-ниски разходи. А разходите за куриер, примерно, 3 лв. или 4лв., или 5 лв., ще са малки, защото голямото поевтиняване е чрез онлайн застраховането", бе мнението на Делян Добрев.
Според текста от Кодекса, застрахователният договор може да бъде сключен от разстояние само по един от следните начини: в електронна форма чрез квалифицирани електронни подписи на страните, на хартиен носител със саморъчни подписи на страните, чрез сайт в интернет по реда на ал.4. При сключване от разстояние под формата на електронен документ на застрахователен договор по застраховка "Гражданско отговорност" и застраховка "Злополука" на пътниците в средствата за обществен превоз, застрахователят, съответно застрахователният посредник, е длъжен в срок от три работни дни от подписването на договора да предостави на застраховащия застрахователен договор, възпроизведен на хартиен носител като препис, подписан саморъчно от застрахователя, съответно - от застрахователния посредник.
При сключване от разстояние на застраховка "Гражданска отговорност” на автомобилистите чрез сайт в интернет на застраховател или застрахователен посредник, писмената форма се смята за спазена и без подпис на застраховащия, ако той е заплатил застрахователната премия или вноска по нея чрез същия сайт, с кредитна или дебитна карта, издадена на името на застраховащия.
200 полицейски екипа имат таблети и могат да проверяват за сключена "Гражданска отговорност", стана ясно още на заседанието.
По данни на застрахователите, около 15 процента от автомобилите у нас нямат "Гражданска отговорност". Още една поправка в застрахователния кодекс въвежда наказание от 400 лева за физическите лица при липсата на задължителната автозастраховка, съобщи БНР. Промените в Застрахователния кодекс предвиждат още служебно да се прекратява регистрацията на автомобилите, които нямат задължителна валидна застраховка. Мярката е насочена срещу прекратяване на практиката чужденци да карат автомобили с българска регистрация извън страната и при катастрофа да източват Гаранционния фонд, обясни началникът на "Пътна полиция", комисар Бойко Рановски: "Гаранционният фонд ще уведоми службата по регистрация и ние ще прекратим служебно регистрацията на автомобила на собственика, който не си е сключил застраховката. Редът за възстановяване на регистрацията ще бъде максимално опростен. След представяне на валидна застраховка, регистрацията му ще бъде възстановена в системата. Това прекратяване не е свързано с взимане на табели и взимане на номера, а прекратяване само служебно в системата. В случай на възникване на произшествие извън България, на територията на друга държава, такъв автомобил, който в масовия случай той се управлява или от румънци, или от италианци, или други граждани, тогава българската държава няма да носи отговорност за този автомобил".
Новият Кодекс регламентира и положение, според което пострадалият при катастрофа ще е длъжен първо да предяви доброволна претенция към застрахователя, а едва след това, ако не е доволен, да може да се обърне към съда. В момента всеки пострадал при пътно-транспортно произшествие може да си избере дали направо да поиска обезщетение от българския съд, или да се обърне към застрахователя на причинителя на произшествието по линия на задължителната застраховка "Гражданска отговорност".