Ще им прибират глобите със запор на заплатата или с данъците
Дама с „Фолксваген” научи от полицаите, че трябва да кара целодневно на фарове. 50 000 нарушители са се скрили от КАТ за последните две години и не са си платили фишовете. Поради тази причина техните данни са били изпратени към Националната агенция по приходите и санкциите им ще бъдат събрани с данъците или налагане на запор на заплатата или имуществото. Всеки месец от столичния отдел „Пътна полиция” изпращат на НАП справки за около 900 водачи, които не са се издължили, съобщи пред „Монитор” началникът на сектор „Контрол на пътното движение и отчет на водачи” Иво Кирилов в столичния КАТ. Същата мярка вече се прилага и към джигитите, които са отнесли солени актове за по-сериозни нарушения, но не отиват да си вземат наказателните постановления. „Трябва да е ясно, че на нарушителите няма да им се размине плащането”, коментираха от столичния КАТ. Част от шофьорите се укриват с надеждата, че ще минат 2 години, откакто са ги спипали в крачка, и ще изтече давностният срок на фиша им. За да не се случи това, им се изпраща писмено уведомление, в което се приканват да платят. То автоматично удължава давността с още 12 месеца. За този период НАП има достатъчно механизми да събере глобата, обясниха от Пътна полиция. В момента данъчните изпращат писма до нарушителите дори за фишове от 20 лева.
„Подканяме ги писмено да заплатят в определен срок. Ако не го направят, ги уведомяваме, че имаме право да наложим възбрана на имуществото или заплатата им. Освен това можем да сложим името на нарушителя в списък на НАП с неизрядни платци или да залепим на входа на блока му бележка, в която пише, че има задължения към държавата”, разясниха процедурата от Националната агенция по приходите. Друга възможна мярка е да съобщят името на водача, който се укрива, по медиите.
В последните дни най-масовото нарушение, за което КАТ глобява с фишове, е шофирането без включени светлини. Целодневното каране на фарове стана задължително от 7 август, но през първите дни нямаше санкционирани. Полицаите на пътя само предупреждаваха водачите, тъй като повечето не бяха наясно с промените в закона. Само за 4 дни след изтичане на условния гратисен период униформените написаха 74 фиша за по 20 лева.
„С акт санкционираме само когато водачът кара нощем без фарове и представлява реална опасност на пътя”, коментираха от КАТ.
За да разбере колко от водачите вече включват късите или дневните светлини, екип на „Монитор” заедно с патрул на Пътна полиция присъстваше на проверка на шофьорите на столичния бул. „Драган Цанков”. Първи стоппалката на автоконтрольора видя водач на сива „Шкода”. Възрастният мъж зад волана нямаше никаква представа, че е длъжен да включва фаровете и през деня и притеснено започна да търси талона за колата си, който също беше изискан при проверката.
„Бях в Солун и съвсем скоро се прибрах, не знаех, че вече има подобно изискване, тъй като в Гърция не е задължително да се кара на светлини и през деня”, обясни водачът. След като документите му бяха проверени, полицаите го пуснаха, а той обеща да спазва стриктно закона.
„Понякога трябва да се проявява и човещина. Човекът беше 38-и набор и наистина, като не е бил в България, няма как да знае, че има промени в закона”, обясниха полицаите пред „Монитор”. Вторият спрян беше водач със стар червен „Форд”. Оказа се, че шофьорът му беше включил фаровете, но заради годините на автомобила, светлините едва се забелязваха. Вторият нарушител беше жена, която караше бременната си приятелка с „Фолксваген Поло”. Дамата зад волана също научи от полицаите за новите изисквания.
„Ама моля ви се, не ме снимайте, че шефът ми е в отпуска и не знам дали ще разреши”, помоли жената и продължи. Според служителите на столичния КАТ около 95% от водачите вече пускат фаровете и през деня.
Фаровете светват сами с машинка за 40 лв.
Монтирането на машинки, които автоматично включват фаровете с паленето на двигателя, в момента са една от най-търсените услуги в автосервизите. Няколко дни след влизането в сила на изискването да се шофира целодневно на фарове, при част от механиците вече има опашки от коли. Част от сервизите в малки градове като Ловеч пуснаха промоция на услугата срещу 40 лева, докато в София за същото устройство цените могат да достигнат 70-100 лева.
„При някои от колите като например по-новите модели „Пасат” след 2000 година това може да се активира, като се препрограмира компютърът, защото там я има тази опция”, обясниха специалисти. След активирането є водачът вече няма да се притеснява дали не е забравил да пусне късите, защото това ще става също с паленето на двигателя.