Класирани на финала фирми не покриват техническите изисквания за участие
Нов магистрален скандал се задава в България, но този път при избора на строителя за 19-километровия аутобан "Люлин", който се финансира основно с европейски пари по програма ИСПА. Причината е, че
членовете на тръжната комисия са допуснали до финалната права компании, които не покриват всички изисквания. Това става ясно от доклада на комисията за избор на строителя на магистрала "Люлин", с
който "Сега" разполага.
Комисията е допуснала до финалната права пет фирми - "MAPA-CENGIZ", Dogus, STFA-GAMA, J&P-Avax и Mochlos. Първите три са турски, а останалите - гръцки. Някои от тях обаче не покриват напълно
техническите параметри, а други - частично. В доклада се препоръчва изграждането на магистралата да бъде предоставено на турското смесено дружество "MAPA-CENGIZ", което обещава да построи трасето
най-евтино - срещу 137.381 млн. евро.
В анализи към доклада се посочва, че двете компании в смесеното дружество са изграждали пътища. Едната има зад гърба си и строителство на магистрали, което е условие за участие в търга, но тя не е
била лидер в консорциумите, които са го извършвали.
Нередности има и при другите две турски дружества, които са допуснати до финалната права. Турският джойнт-венчър STFA-GAMA е приложил към офертата си искания финансов отчет за 2004 г., но това е
станало на по-късен етап, въпреки че правилата на търга изключват последващо добавяне на нови документи. Освен това една от фирмите в консорциума - GAMA, преди време беше обвинена в Ирландия за
неразрешена експлоатация на имигранти. След този случай там на фирмата не се възлагат поръчки, които се изпълняват с европейски средства.
За класираната на второ място турска фирма Dogus, която строи и отсечка от "Тракия", в доклада пише, че работи и по проекти с тунели, но те още не са завършени, а са в процес на изграждане. Според
условията на търга кандидатите трябва да са изпълнили поне два подобни по сложност обекта през последните пет години.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов отказа да коментира доклада на тръжната комисия, докато по него не се произнесе Делегацията на Европейската комисия. Очаква се
срещата между Гагаузов и ръководителя на Делегацията Димитрис Куркулас да се състои през първата седмица на януари.
"Не мога да коментирам нещо, което е в тръжна процедура. Това подлежи на съдебен процес", заяви представителят на "МАРА" в България Рутшу Динчер. От Изпълнителна агенция "Пътища" (ИАП) също се
въздържаха с мотива, че информацията в доклада е конфиденциална. От ведомството твърдят, че строителят на "Люлин" ще бъде определен едва след като бъде избрана т. нар. "къса листа" на фирмите,
надзорници на обекта. Очаква се това да стане най-рано през май.
СТРАХОВЕ
Близки до тръжната комисия смятат, че проблемът идва от самата комисия, която е задала условията за участие в търга с непрецизни текстове, даващи възможности за тълкуване.
Магистрала "Люлин" ще бъде финансирана с около 111 млн. евро от програма ИСПА, като близо 37 млн. евро е националното съфинансиране. Това е най-късият, но и най-скъп аутобан за България заради
множеството мостове и тунели. По разчети на пътни инженери фирмата, дала най-ниска цена, няма да успее да се впише в първоначалния бюджет.