Десетки кашони без неясен произход, без контрол и без надзор пътуват всеки ден до различни точки на страната само срещу малка сума пари и устна уговорка
Дори и след терористичния акт в Сарафово преди дни, мерките за сигурност по автобусите си остават същите - нулеви. Десетки кашони без неясен произход, без контрол и без надзор пътуват всеки ден до различни точки на страната само срещу малка сума пари и устна уговорка с шофьора на автобуса.
bTV показа експеримент, включващ произволно избрани автобуси и три пакета с вестници, списания и плодове, опаковани като подаръци. Репортерите ги изпратиха по междуградските автобуси без никакъв проблем и само срещу малка сума пари - средно 5 лева на пакет. Двама от шофьорите дори не попитаха какво има в пакетите, но пък показаха завидно въображение, обяснявайки на кореспондентите в крайните точки, че са получили сувенири или подаръци, които са отворили и проверили лично.
Иван Мирославов - изпълнителен директор на Централа автогара обясни, че „има проблем с проверката на багажа, предупредили сме всички превозвачи и шофьори багаж без пътник да не бъде качван в автобуса".
„Можем да контролираме това, имаме 54 камери, тези, които са видени, са предупредени. Явно ще трябва да ставаме пъдари - от тук нататък явно ще трябва да има по един наш служител на главата на всеки шофьор", продължи Мирослвав.
Шефът на автогарата увери, че е увеличен броят на охранителите, на постовете на територията на автогарата. Ако се намери безпризорен пакет, до две минути полиция и охрана могат да реагират.
Оказа се, че порочната практика с изпращането на пакети по междуградските автобуси се споделя и от Гърция. Цената на ууслугата варира между 2 и 9 евро, но се записват всички данни на изпращача, описва се стойността на пратката, но не и нейното съдържание, няма скенери на автобусите. По летищата ситуацията е различна. От летище до летище има разлика. Често може да се видят полиция, кучета, обучени да намират наркотици и взривове на летището в Атина, но в Солун хаосът е пълен.
Благородна почва за тероризъм обаче са пристанищата. Гърция е единствената балканска страна, която няма скенери по пристанищата.
След 2004 година мерките за сигурност в Испания са много засилени след 2004 година по всички жп гари пропускателните пунктове са, както на летищата. На автогарите скенери няма, но полицейското присъствие е засилено. Хората също са много бдителни и щом видят съмнителен пакет, сигнализират веднага.
В САЩ мерките за сигурност са еднакво силни навсякъде - кучета, полицаи, камери. Няма вариант да се изпрати пакет по автобус, затова пък куриерските услуги са много. Там багажите се проверяват, а в някои фирми трябва да бъдат опаковани пред служителите.