Сканиране на регистрационните номера на автомобилите ще се прави по време на техническия преглед
Всеки трети шофьор се движи с летните си гуми въпреки падналия вече първи сняг и рязкото понижение на температурите, при което сцеплението намалява почти наполовина. Това показа проверка на
"Монитор” след преброяване на "преобутите” автомобили на един от най-големите паркинги на Сточна гара в София. Само за месец след старта на акция "Зима” над 2000 шофьори са отнесли глоби за това,
че автомобилите им не са били подготвени за условия на пътя през студените месеци, съобщи вчера началникът на отдел "Пътна полиция” комисар Антон Антонов по време на първия за България международен
форум за пътна безопасност. Основно наказаните са за неизправни светлини и износени чистачки. От КАТ са следили още дали по каруците и велосипедите на пътя има необходимите светлоотразители.
"С над 300 уреда униформените проверяваха също дали дълбочината на протектора на гумите на колите е над 1,6 милиметра”, уточниха от КАТ.
В момента Законът за движение по пътищата не задължава водачите да карат със зимни гуми, но според експертите по пътна безопасност това трябва да се промени, тъй като летните модели са по-твърди и
сцеплението с тях е доста по-ниско, а изискването за грайфер от над 1,6 милиметра не е достатъчно.
Вероятно успокоени, че няма глоби, или не намерили време да ги сменят бяха и една трета от паркиралите шофьори вчера, които бяха спрели на паркинга до блок 3 на столичния бул. "Данаил Николаев”.
Сред неподготвените коли имаше както стари возила на повече от 15 години, така и чисто нови модели. Чисто
нова "Мазда 6” с детско столче в нея все още беше с летните си гуми. В този случай се предполага, че шофьорът не е имал време, защото комплектът със зимните беше на задните седалки. Сред колите с
летни обаче имаше и мерцедеси и лексуси, включително и S-класа предпоследен модел.
За по-голяма сигурност на пътя в Европейската комисия пък обсъждат влизането в сила на директива, според която колите да не могат да вдигат повече от 30 км/час в населените места. Това съобщи за
"Монитор” Аксел Дрюар от Европейския младежки форум за пътна безопасност към ЕК. Не се знае обаче кога промяната на закона ще влезе в сила и дали изобщо ще бъде приета. Очаква се тя да има много
противници, тъй като в много страни от Европа инфраструктурата в градски условия позволявала вдигането на по-високи скорости, без това да създава опасност за някой от движението или за
пешеходците.
Във връзка с намаляването на жертвите на пътя вчера в София беше проведен първият по рода си международен форум за пътна безопасност. В него основно участие взе и шефът на Пътна полиция у нас
комисар Антон Антонов. Той обясни, че
КАТ вече е начертала редица мерки, с които да сведат до минимум пострадалите и загиналите при катастрофи. Едната от тях касае техническото преоборудване. До края на 2015 година например
стационарните камери, които следят за скоростта по пътя, трябва да станат 174, при положение че в момента са едва 24. Патрулните коли пък също ще бъдат екипирани. Всеки автомобил на КАТ пък ще
разполага с камера и радар.
"Съвсем скоро ще пенсионираме последните 50 радара, които са по-стари и ще ги заменим с чисто нови”, обясни комисар Антонов. Той подчерта, че униформените ще бъдат снабдени и с повече уреди за
тестване за употреба на наркотици.
"Резултатът от използването на тези средства за контрол вече е налице. През 2010 година имахме 38 заловени да шофират след употреба на наркотици, а за тази година само вече сме хванали 136 души”,
обясни още Антонов.
Сканират номерата при технически преглед
След Нова година
Сканиране на регистрационните номера на автомобилите ще се прави по време на техническия преглед, съобщи изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация” Димитър Ганев. Това ще става от
началото на следващата година благодарение на модул, добавен към системата, която в момента прави снимки на колите.
Ганев коментира, че така ще се откриват "подозрителните” прегледи. Сигналът за това ще бъде, ако номерът не бъде разпознат и може да е повод за проверка на прегледа. С тази мярка се цели
подобряване на контрола по време на годишните технически прегледи.
Шефът на "Автомобилна администрация” коментира още, че монтираните газови уредби след март 2014 г. ще трябва да минават първичен технически преглед, който да установи дали те са поставени
качествено. Каква ще бъде цената също не може да се каже с точност, но се очаква да е близка до тази на нормален годишен технически преглед. За автомобилите, които вече са с монтирана уредба, тя ще
се проверява при редовния годишен технически преглед. Няма и срок, в който собствениците на коли да трябва да ги регистрират в КАТ и да се променя талонът.
"От март 2014 г. ще се въведе малко по-строг ред по отношение на това - кой може да монтира газовите уредби”, посочи още Ганев. Предвижда да има списък на оторозираните сервизи, който ще бъде
публикуван на страницата на "Автомобилна администрация”. Според Ганев те ще са повече от 500, за да може да се покрие територията на цялата страна.