НАП ще проверява доходите на задържаните чиновници
Инспектори от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” (ДАИ) са рекетирали собственици на пунктове за технически прегледи и транспортни фирми с такса „спокойствие”. Държавните служители прибирали по 2,50 лева от всеки автомобил, минал технически преглед. 200 лева на камион била тарифата за компаниите, занимаващи се с превоз на товари. В случай че парите не бъдат дадени, някои инспектори плашели с отнемане на лицензи.
„Мога да ви смачкам, нали знаете, че има сериозни хора зад мен - е една от репликите, с която са сплашвани дребни бизнесмени. Някои, на които им писвало да ги рекетират, са подавали сигнали преди години, но до реални последици не се е стигало, разказаха пред „Монитор” запознати със схемите в ДАИ.
Във вторник при акция на МВР и агенти от ДАНС бяха задържани 12 служители от „Автомобилна администрация” заедно с шефа й Валентин Божков. Той обаче се сдоби единствено с обвинение за неумишлена безстопанственост за периода 2012-2013 г. и беше освободен с най-леката мярка за неотклонение „подписка”. Със същата мярка са пуснати и още петима от чиновниците, които се сдобиха с обвинения. Засега Божков не може да бъде свързан с корупционните схеми, за които се твърди, че съществуват от години в „Автомобилна администрация”, въпреки че в транспортния бранш някои неофициално го наричат Момчето с лицензите.
Той и останалите държавните служители бяха арестувани за 24 часа на работните им места във вторник по водено разследване срещу неизвестен извършител по член 301 и 304 за корупция. Проверката е започнала след анонимен сигнал, уточниха от прокуратурата. Вчера стана ясно, че още четирима от групичката, сред които е и секретарката на Божков, са се сдобили с обвинение за даване на подкуп, докато техен колега със статут на главен експерт в агенцията е обвинен за взимане на рушвета.
„Общо взето, карето е носило парите за различни услуги на него”, лаконични бяха разследващи. Не се посочва обаче нито размерът на дадения подкуп, нито за каква услуга и къде е предаден. Малко след задържанията неофициално се твърдеше, че рушветът е около 8000 лева.
„Дори и да са намерени у някои 8000 лева, какво от това”, попита вчера риторично един от адвокатите на задържаните.
От държавното обвинение обясниха, че откритите в кабинетите на чиновниците пари не са били белязани. За да се установи дали това са лични средства на чиновниците, ще бъде разпоредена проверка от НАП. Тя трябва да докаже дали декларираните доходи на задържаните съответстват с откритите суми. От прокуратурата настояват още на заподозрените в схемата да не бъдат приемани молбите за напускане, а срещу тях да започнат дисциплинарни производства.
Пред „Монитор” бизнесмени, пожелали анонимност, признаха, че рекетът над тях не е спирал от години, въпреки че новото ръководство на агенцията дошло с идеята да се бори с корупцията. Хора от транспортния бранш твърдят още, че над фирмите, които са плащали, е имало чадър, докато конкурентите им били проверявани приоритетно.
Собствениците на пунктове за технически прегледи били съгласни с „таксата”, когато тя била в рамките на допустимите граници. Срещу нея прегледите се правели фиктивно, без изобщо да се проверява дали автомобилът наистина е с изрядни спирачки например.
„Прекарвал съм кола, която не само не е влизала в халето за прегледи, но и беше с изтекла застраховка „Гражданска отговорност”. Това се случи преди 3 години в един от пунктовете в София. Разликата сега е, че колата вече трябва да мине халето заради наличие на камери, но реално пак не се проверява техническото й състояние”, разказа таксиметров шофьор пред „Монитор”.
Шефовете на пунктове обаче не искали да се оплакват пред полицаи и дори отричали, че дават пари, защото реално не им пречели на бизнеса. Някои от началниците на ДАИ в страната твърдели, че тарифите им се спускат „отгоре”. В провинцията, когато бизнесмените започнат да се дърпат с плащането на таксата, идвали инспекторите от съседен град и ги проверявали.