Застрахователите с нови цени на полицата
Двойно по-скъпа „Гражданска отговорност” плащат шофьорите, които са предизвикали произшествие на пътя. 7 от общо 17 застрахователни компании, които работят на пазара у нас, вече определят цената на
застраховката според това дали водачът е причинил инцидент или не, става ясно от сайта на Комисията за финансов надзор.
От 5% до 150% може да бъде оскъпяването на „Гражданската отговорност” в зависимост от поведението на шофьора. Една от водещите застрахователни компании у нас повишава цената на полицата с 5 на сто,
ако водачът е причинил едно пътнотранспортно произшествие през предходната година. В случай че предизвиканите инциденти са два, полицата поскъпва с 50 на сто. Оскъпяването достига дори 100% при три
ПТП-та през предходната година. Ако произшествията са повече, увеличението е със 150%.
Няколко застрахователи завишават цената на „Гражданската отговорност” с между 25 и 30 на сто, ако водачът е предизвикал инцидент на пътя през последните три години. При други оскъпяването се базира
само на причинените катастрофи през последната година и е около 10%.
Застрахователните дружества предлагат и отстъпки за съвестните шофьори, става ясно от тарифите им, публикувани на сайта на финансовия надзор. Водеща компания дава намаление на цената с 15 на
сто, ако през последните две години водачът не е предизвикал ПТП.
Друг застраховател прави 5% отстъпка, ако шофьорът не е причинил вреди през последните три години.
От Комисията за финансов надзор отдавна предлагат да бъде въведена единна бонус-малус система за диференцирано плащане на задължителната застраховка за шофьорите „Гражданска отговорност”. Идеята
беше да се въведе общ модел за всички компании. Предложението за въвеждането на диференцирано плащане по полицата беше внесено за разглеждане в парламента с промени в Кодекса за застраховането още
през 2011 г. Тогава обаче депутатите отхвърлиха целия проект заради текст, който предвиждаше шофьорите да плащат на една вноска премията по задължителната застраховка.
Междувременно някои дружества вече са променили цените на „Гражданската отговорност” във връзка с предстоящата кампания. Традиционно в края на годината много шофьори подменят задължителната полица.
„Вече две-три компании понижиха цените по „Гражданска отговорност” в опит да повишат продажбите”, коментира пред „Монитор” Константин Велев от управителния съвет на Асоциацията на българските
застрахователи. Според него поевтиняването не отговаря на развитието на риска, свързан с тази застраховка. От бранша припомнят, че изплатените обезщетения непрекъснато се увеличават. През юни
миналата година бяха въведени и нови по-високи лимити при обезщетенията по „Гражданска отговорност”. Така минималната застрахователна сума за неимуществени и имуществени вреди при телесно увреждане
или смърт за събитие с едно пострадало лице вече е 2 млн. лв. При две или повее пострадали лица сумата скача до 10 млн. лв. За вреди на имуществото тя е 2 млн. лв. за събитие. Очакванията са
застрахователните компании да направят по-сериозни промени в тарифите си следващия месец.
Обхватът се повишава
Обхватът по задължителната застраховка „Гражданска отговорност” се повишава, показват последните данни на Комисията за финансов надзор (КФН). 86% от колите у нас имат действащ договор по тази
полица. За сравнение в края на 2012 г. покритието беше около 75 на сто. Според застрахователите увеличаването на обхвата се дължи на засиления контрол на полицията през последните месеци. Друга
причина е увеличеният трафик през сезона на отпуските. Тогава много хора, които не са ползвали колите си, решават да сключат застраховката.
От тарифите на застрахователите става ясно още, че за стандартен автомобил с водач на средна възраст цената на „Гражданска отговорност” е около 200-220 лв. Според заетите в бранша за близо две
години цената на полицата се е увеличила с 20%. Една от причините за ръста е двойното увеличение на лимитите при обезщетенията по задължителната застраховка, което влезе в сила през юни 2012
г.
По-солено за младите зад волана
В някои случаи младите шофьори може да платят близо 1000 лв. за „Гражданска отговорност”.
Застрахователните компании масово са въвели по-високи цени на застраховката „Гражданска отговорност” за млади водачи до 25 години, става ясно от тарифите им, публикувани на сайта на Комисията за
финансов надзор (КФН). Така човек до тази възраст може да плати близо 1000 лв., ако обикновено отговаря на няколко условия. Например цената на „Гражданска отговорност” в една от компаниите е 960
лв. за млади шофьори, които имат кола с регистрация в София, с обем на двигателя над 2500 кубика и я ползват и извън България. При същите условия младият човек може да плати 860 лв., но трябва да
внесе премията наведнъж.
От тарифите на застрахователите става ясно още, че някои от тях вдигат цената със 100% дори за водачи до 30-годишна възраст. При други дружества пък има надценка с до 25%, ако шофьорът има само 1
година стаж на пътя.
Застрахователите обикновено вдигат цената на полицата със 100%, ако колата е с десен волан. Застраховката струва с около 50 на сто по-скъпо, ако автомобилът се ползва като такси.
600% надценка за крайдунавските региони
В крайдунавските региони на България има хора, които се водят собственици на по 500-600 автомобила.
С 500% и 600% по-скъпо излиза задължителната полица „Гражданска отговорност” за автомобилистите, ако застрахователите преценят, че има повишен риск. Това става ясно от тарифите на компаниите,
публикувани на сайта на Комисията за финансов надзор. „Обикновено става въпрос за т. нар. румънски случай”, обясни пред „Монитор” Константин Велев от управителния съвет на Асоциацията на
българските застрахователи.
Това обикновено са автомобили с българска регистрация, които имат сключена полица „Гражданска отговорност” у нас, но се използват предимно на територията на северната ни съседка. „Въпреки това
колите не се пререгистрират, защото в Румъния има законодателни рестрикции по отношение на вноса на стари автомобили”, обясни Велев. Така в крайдунавските региони на България има хора, които се
водят собственици на по 500-600 автомобила. Те обаче са дали пълномощни за управлението им на други лица и дори не знаят къде са колите. Така при възникване на произшествие разходите се поемат от
българските застрахователи. Ремонтът на автомобилите в румънските сервизи обаче излиза по-солено, а и съдилищата присъждат по-високи щети за неимуществени вреди, обясни Велев.
Затова застрахователните компании се опитват да въведат различни ограничения. Някои от тях слагат надценка от 500%, ако собственикът има повече от 4 коли. Други дружества продават полицата двойно
по-скъпо за областите Видин, Монтана, Враца, Плевен, Русе, Силистра и Добрич. В някои случаи пък надценка от 200%, ако колата ще се ползва в чужбина повече от 60 дни.