"Програма Достъп до информация" настоява независим орган да контролира институциите дали изпълняват закона
Да отпадне неясното основание за отказ на информация на основание "защита на интересите на трето лице". Това е една основните препоръки на неправителствената организация "Програма Достъп до информация" (ПДИ). Тя бе обявена вчера при представянето на Годишния доклад за състоянието на достъпа до информация през 2012 г.
От ПДИ настояват още за уеднаквяване на стандартите за публикуване на информация и да се предвидят конкретни санкции при неизпълнение, както и в Закона за обществените поръчки да се въведе задължение за създаване на регистри на договорите в сайтовете на съответните възложители. Именно при обществените поръчки, които се правят винаги с пари на данъкоплатците, са и най-честите откази за достъп до информация на основание "защитата на интересите на третите лица".
Често институциите неправомерно мотивират действия си с аргумента, че изпълнителят на поръчката не е съгласен да се оповестява информация за поръчката. Безспорно е, че когато се харчат държавни средства, такъв отказ не може и не трябва да има.
"Има случаи, в които има целенасочено прикриване на нарушения, има и случаи, в които става въпрос за липса на компетентност и за непознаване на закона", заяви Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на ПДИ. "Все още доста служители смятат, че това е тайна", добави и Дарина Палова от ПДИ.
В доклада е посочено, че замяната на основанието "защита на търговската тайна" със "защита на третото лице" е довела до практика "на широко искане на съгласие от третото лице", което в масовия случай предпоставя и отказ за достъп до информация. Според ПДИ тези откази често са, без изобщо "да се извършва дължимото преценяване на наличието на надделяващ обществен интерес".
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Организацията настоява орган да отговаря за наблюдението и координирането на изпълнението на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), както и за контрола върху институциите, които трябва да предоставят данните. Предлага се и да отпадне изискването за електронен подпис при приемане на електронни заявления, както и въвеждането на задължение за подпомагане на заявителя от страна на ведомството, от което се иска информация.