Страните от ЕС да засилят обучението по математика и чужди езици, препоръчва евродоклад
В учебните програми на всички училища трябва да бъде въведено обучение по предприемачество. Това ще стимулира развитието на повече малки и средни предприятия. Тази препоръка е отправила
Европейската комисия в доклад за превръщане на ЕС в най-конкурентната икономика, базирана на знанието. Докладът бе приет вчера на заседание на Съвета на министрите на образованието в Брюксел, в
което участва и Даниел Вълчев.
Образователните системи в Европа трябва да засилят и обучението по математика и чужди езици, се изтъква още в доклада. За да е измеримо нивото на владеене на език пък, ще бъдат разработени
европейски индикатори за езикова компетентност. Комисията предлага те да се мерят на всеки 3 години, като представителни извадки 15-годишни ученици от страните-членки да минават на проверка по
първи и втори чужд език. Като начало се предвижда сравнителните изследвания да се правят за най-масово изучаваните чужди езици - английски, френски, немски, испански и италиански.
В момента обучение по предприемачество у нас получават единствено ученици от професионалните гимназии. Общообразователните училища и профилираните гимназии не дават такива умения. Математиката и
чуждите езици и в момента са приоритет в учебните програми, като тези дисциплини са съответно на второ и трето място по брой часове след литературата. Нисък е броят на часовете по математика само в
гимназиалния етап.
Това са общи препоръки, страните са свободни да се съобразят със специфичните условия при прилагането им, коментира МОН.
ЕК препоръчва и да се обърне по-голямо внимание за безработните млади хора, като се осигурят възможности за стипендии, допълнително обучение или работа, както и да се разработят стимули за
заетостта на хора над 45 г.