27 Януари 2025, 21:33 Днес (1) | Вчера (0)

Заради спестени 20 лв. за “Гражданска отговорност”, семейство дължи 22 000 лв.

22 Март 2006 08:42 в-к "Монитор" по статията работи: 8
A+ A-

Виновният водач трябва да върне изплатената от Гаранционния фонд сума

Заради спестени 20 лв. за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на селскостопанска техника преди 5 г., чиито водач е убил жена при катастрофа, днес едно обикновено семейство с ниски доходи  дължи 22 000 лв. обезщетение. Тъй като селскостопанската машина е била без нужната полица, Гаранционният фонд е изплатил сумата на наследниците на загиналата. Днес идва моментът, в който фондът започва да си търси парите обратно от виновния. Впоследствие се оказва, че шофьорът на трактора е починал през 2004 г. Сега по законовия ред наследниците му, които са напълно невинни в случая, трябва да върнат 22 000 лв. на Гаранционния фонд вместо виновния.
На 18 октомври 2000 г. в с. Изворово в 16.00 часа трактор "Беларус", управляван от С.К., поради непредпазливост при изпреварване блъска магарешка каручка, в която се е возила В.Р.  67-годишната жена загива на място от тежка комбинирана травма. Виновният за катастрофата бяга от местопроизшествието, затова 6 дни по-късно на 23.10.2000 г. от МВР съставят Констативен протокол. В него е записано, че за трактора няма сключена застраховка "Гражданска отговорност". Същия ден по случая е образувано следствено дело.
Три години след катастрофата, на 20 февруари 2003 г., съпругът и двете дъщери на загиналата В.Р. уведомяват Гаранционния фонд за причинените неимуществени вреди на семейството. Причината, поради която те се обръщат към фонда е, защото виновният е нямал сключена полица. На същата дата по случая вече е образувана щета. На 14 и 15 март същата година официално тримата наследници поотделно подават уведомление за щетите. Шест дни по-късно Управителният съвет на Гаранционния фонд разглежда претенциите на наследниците и определя да бъдат платени на семейството на загиналата 22 000 лв. обезщетение.
На 27 март те сключват споразумение с фонда и им е изплатено, както следва: на съпругът 10 000 лв., а на двете дъщери по 6 000 лв. С това приключват взаимоотношенията на фонда със семейството на загиналата.
От своя страна, по силата на закона Гаранционен фонд започва да си търси парите от виновния, който е реалният длъжник за обезщетението. Така на 12 май 2005 г. изпращат регресна покана към виновния водач, с която го уведомяват, че в 15-дневен срок от получаване на писмото той трябва да плати 22 000 лв. на фонда.
Разбира се, Гаранционен фонд дава винаги възможност за разсрочено плащане на задължението, стига длъжникът да изрази готовност и поиска това. Изпратеното писмо до С.К. е върнато обратно на фонда, защото на посочения адрес няма такова лице. След запитване до общината в Добрич два дни по-късно пристига отговорът: С.К. е починал от инфаркт на миокарда на 13 декември 2004 г. и има един наследник - сестра.
Ден след получения отговор Гаранционният фонд изпраща регресно писмо на нищо неподозиращата сестра на починалия вече С.К. В него я уведомява, че тя трябва да плати дълга на брат си, защото е единствена негова наследница. Такъв е законовият ред.
Невинното семейство на сестрата поема чуждия дълг от 22 000 лв., за това, че преди 5 г. някой спести 20 лв. за застраховка "Гражданска отговорност".

Обезщетението, което трябва да изплати виновният за причинени неимуществени вреди (причиняване смъртта на жената), не е единствената санкция, която понася той. Извършеното от него е престъпление, което държавата преследва и  в началото на 2001 г. Добричкият окръжен съд образува наказателно дело за престъпление от общ характер срещу С.К. Той е обвинен в това, че по непредпазливост причинява смъртта на човек, като по това обвинение има утежняващо вината обстоятелство - избягал е от местопроизшествието. В този случай Наказателният кодекс предвижда наказание - лишаване от свобода от 5 до 15 г. Съдът обвинява С.К. за още 8 нарушения от Закона за движение на пътищата - за това, че с поведението си е създал опасност за другите участници в движението, не се е движил в дясната  лента и със съобразена скорост, така че да може по всяко време да  контролира  превозното средство, че е направил опасна маневра и не е осигурил достатъчно разстояние между трактора и каруцата при изпреварването й и др.
След като са повдигнати обвиненията срещу него, на 23 април 2001 г. водачът на трактора се признава за виновен и така избягва съдебния процес. С.К. сключва споразумение с прокурора, тъй като самопризнанията се считат за смекчаващи отговорността  обстоятелства. Той е осъден на 3 г. затвор ефективно и лишаване от право да управлява МПС за 4 г. Разноските по делото - 230 лв., са изцяло за сметка на подсъдимия.

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

по повод НЕПРАВОСПОСОБНОСТ на виновния водач в ПТП, застрахователните компании ще изплащат обезщетения на пострадалите за уврежданията включително и смърт, и за тяхното увредено имущество и по-големи суми. Да видим двойният стандарт за неимуществените и имуществени вреди ала Кифов,АБЗ и КФН по новата методика и през 2007 г.
Отдавна се говори за тази методика ама няма кой да чуе,Хак е на "застрахователите" представени в АБЗ и УС на Фонда , управлявани от "професионалисти" ала Ненова, Конова, Сотиров, Михайлов, Кифов и сие дружина.
А фонда когато си вземе парите не само в този случай, аз ще стана турчин.
Да не говорим, че в КФН още има хора които не могат да различат "Каско" щета от щета по "Гражданска отговорност"-някакъв юрист- Николайчо дето ги решава.Познаваме се много добре.
Не парцели ще си търсят застрахователите на Луната, ами ще искат да са на разстояние 1000 космически години от клиентите които ще им предявяват претенции.
Нека сега сметнат математическия си резерв заедно с КФН как се плаща обезщетение от порядъка на 2000,00 лв. за имуществени щети и нагоре при премиен приход по "ГО"-среден-75,00 лв. Да не говорим за неимуществените.
Като гледам бая от ръководителите на компаниите са с висок ръст-народът е казал- по високите места мъдростта гнездо не свива.
#1 | от Хан Крум | преди
Крумчо много ми е интересно ти от каква позиция ги бръщолевиш тия работи, щом така определените от тебе "професионлисти" очевидно са под твоето интелектуално и професионално ниво. Що ли ми се струва, че най-вероятно си поредния неразбран и недооценен канцеларски плъх, истински вярващ, че ако му дадат властта ще оправи нещата за има-няма 2 месеца.
Пък и народът и други работи е казал-когато си обещал на добрите чичковци в бяло да си пиеш хапчетата трябва да си спазваш обещанието.За да не ти спрат интернета не за друго.
#2 | от Случайно минаващ | преди
А защо ли ми се струва, че този Гаранционен фонд са хора които вземат големите заплати. А защо не нземат отношение за хилядите на които не им е платено реално направените разходи по нанесените щети от водач на МПС който има редовно платена застраховка "Гражданска отговорност" към датата на ПТП-то, а карат пострадалите водачи да си търсят радликата от виновният водач.
А що се отнася до различаването на м /у "Каско" и "Гражданска отговорност" то съм съгласен с Хан Крум /вижти изказване на г-ца Агайн по БТВ и ще разберете за какво става въпрос/ то не беше бръщолевене, че ако застраховката е разсрочена ще се одържат от премията която ще се плаща на пострадалитеи .............т.н
#3 | от Клиент | преди
че си случайно минаващ е видно, а хапчетата които ми предписваш трябва да ги взимаш ти, та белким изпаднеш в халюцинация близка до реалното положение в момента. Колкото до професионалистите във фонда - съгласен съм, че Борко и Колчо като разчистиха терена от тях са назначили шофьори , бюфетчийки и пенсионери полицаи, казвам го, защото скоро бях там по работа с клиент на ГФ и видях с очите си дивотиите.
Колокото до "недоценяването" също си прав, защото незнаещия цени според собствената си камбанария.
Е, аз не се обиждам, щото и ти си от тях.
#4 | от до случайно | преди
задаваш въпрос на който отговора е в НЗЗ, който определя принципа за определяне размера на обезщетението, който не може да надвиши действителната стойност на увреденото МПС. Т.е. каквито и разходи да се направят по ремонта на автомобила, те не могат надвишават тази стойност-принцип в "ГО". В противен случай ще стане така, че ако една кола със стойност 1000,00 лв. има възстановителна стойност от 5000,00 лв, какво трябва според тебе да се направи- да се изплати тази стойност ?.
В кодекса е залегнала и опцията - обезценка- но тя се определя от съда когато се докаже, че собственика е понесъл косвени вреди от неизползването на МПС в периода на ремонта и това е засегната стопанската му дейност която извършва с него- казано най-общо.
#5 | от за клиент | преди
задаваш въпрос на който отговора е в ЗЗ, който определя принципа за определяне размера на обезщетението, който не може да надвиши действителната стойност на увреденото МПС. Т.е. каквито и разходи да се направят по ремонта на автомобила, те не могат надвишават тази стойност-принцип в "ГО". В противен случай ще стане така, че ако една кола със стойност 1000,00 лв. има възстановителна стойност от 5000,00 лв, какво трябва според тебе да се направи- да се изплати тази стойност ?.
В кодекса е залегнала и опцията - обезценка- но тя се определя от съда когато се докаже, че собственика е понесъл косвени вреди от неизползването на МПС в периода на ремонта и това е засегната стопанската му дейност която извършва с него- казано най-общо.
#6 | от за клиент | преди
считам, че Хан Крум е прав, защото и сега застрахователите правят какви ли не гимнастики за да намаляват обезщетението.
Да не говорим, че общо взето нивото на оперативните кадри в компаниите е доста под средното по отношение третирането на "Гражданската отговорност" като принцип и начин на определяне размера на обезщетението.
#7 | от наблюдател | преди
сетих се , че ти не познаваш основанията при които работи ГФ и си бръщолевиш глупости, но не се притеснявай, не си сам- като тебе - бол, в това число и АБЗ,КФН и др.
#8 | от за случайно | преди
Валидни за 16:10 27 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8676
GBP 2.4796 2.4887 2.3169
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив