30 Декември 2024, 09:42 Днес (1) | Вчера (0)

Изпълнението на бюджета не носи добри новини

07 Юли 2015 09:01 в. Труд по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 7 юли 2015, 09:51
Под лиценза на creativecommons

Приходите ще дадат повод на администрацията да настоява за повече разходи

За трети последователен месец консолидираният бюджет отчита растящо положително салдо, но за пореден път това се дължи в малка степен на по-високи приходи от данъци и в голяма степен на по-високите постъпления по европейските програми. Месечното изпълнение на бюджета показва, че през май са постъпили около 166 млн. лв. повече приходи в сравнение с май 2014 г., от които около 39 млн. лв. са данъчни приходи и около 98 млн. лв. са постъпления по европейски програми.

Консолидираните приходи с натрупване за първите пет месеца на годината са с над 2 млрд. лв. над нивата им за същия период на предходната година, като от тях 41,5% се дължат на по-високи данъчни приходи, и 49% - на по-високи постъпления от европейски програми. С други думи, ако се абстрахираме от европейските програми, по които разходите са почти непроменени в сравнение с предходната година, а трансферите към българския бюджет са с малко над 1 млрд. лв. повече, големият излишък ще спадне почти наполовина.

От изпълнението на държавния бюджет за първите пет месеца на 2015 г. се вижда, че по-високите постъпления в сравнение с предходната година се дължат в основна степен на данъците. Най-голям принос за това имат приходите от ДДС, които представляват 60% от по-високите постъпления и акцизи - около 24%. И докато приходите от акцизи продължават да растат и през май, същото не може да се каже за постъпленията от ДДС. Месечните приходи от ДДС от сделки в страната са почти постоянни за първите пет месеца - около 385 млн. лв., като само през февруари и март те са около 400 млн. лв. В същото време за периода януари-май 2015 г. месечните приходи от ДДС от внос са по-ниски в сравнение със същия период на предходната година. В резултат на това общите постъпления от ДДС през май са с около 28 млн. лв. по-ниски в сравнение с май 2014 г., което, предвид важната роля на това перо в общите бюджетни приходи, е в контраст с еуфорията около по-високите постъпления.

Заедно с това на преден план се завръща и познатата тенденция на увеличаващи се разходи, която беше прекъсната през април, когато консолидираните разходи за първите четири месеца на годината бяха с около 9 млн. лв. по-ниски в сравнение с предходната година. През май натрупаните разходи вече са със 107 млн. лв. по-високи, което означава, че месечните разходи само през май са се увеличили със 116 млн. лв. Скокът се дължи в най-голяма степен на социалните разходи и стипендиите, което е очаквано, предвид че в прогнозата за Консолидираната фискална програма за периода 2015-2017 г. са залегнали с около 50 млн. лв. по-високи разходи. Заедно с тях се увеличават и разходите за заплати, което е в разрез със средносрочната бюджетна прогноза, която предвижда свиване на тези разходи с около 270 млн. лв. При това перо прави впечатление, че разходите за заплати по европейски програми намаляват, но това е изцяло компенсирано с увеличение на разходите за заплати по държавния бюджет.

Същевременно разходите за издръжка продължават да се свиват, което представлява известен риск, тъй като в Средносрочната бюджетна програма се предвижда увеличение на тези разходи с около 130 млн. лв., а натрупаните разходи за първите пет месеца са близо 100 млн. лв. по-малко в сравнение с предходната година. От една страна, това може да се дължи на променената методология, по която се изчисляват разходите за заплати и издръжка. От друга страна, въпреки променената методология, управляващите могат да се позоват на същата прогноза и да увеличат разходите за издръжка по-късно през годината, което може да ограничи възможностите за свиване на бюджетния дефицит. При разходите за субсидии картината е сходна - проектът на Министерството на финансите предвижда разходите за субсидии за цялата година да са почти непроменени в сравнение с 2014 г., но за първите пет месеца на годината те са с около 100 млн. лв. по-малко в сравнение с предходната. Това означава бъдещо увеличение и още една пречка пред намаляването на дефицита.

 

Ако трябва да обобщим - нито приходите, нито разходите в бюджета носят много добри новини. Голямото подобрение при приходите е по линия на европейските средства, а те могат да се използват само целево, но не и за трупане на резерв, плащане на дългове и лихви или за провеждане на политики. Изключение е единствено инвестиционната политика, тъй като 2/3 от разходите по европейски програми са капиталови, а пък ¾ от всички публични инвестиции са финансирани с европейски средства. От друга страна, отлагането на разходите за издръжка и субсидии към втората половина на годината изкуствено подобрява фискалната позиция. Предвид по-високите приходи - независимо че са в по-голямата си част от европейски средства, и по-ниските разходи - независимо че те са отложени, това дава сериозен повод на администрацията да настоява за повече разходи. Почти сигурно е, че първи ще се обадят от МВР и Министерството на труда и социалната политика, за които винаги се намират пари. След тях могат да се очакват и други ведомства, докато се изяде голямата част от по-високите постъпления при данъците.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8818
GBP 2.4796 2.4887 2.3565
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив