България е малък пазар, затова и цените на горивата били високи
Икономическият министър Божидар Лукарски откри, че България не добива петрол и това било причина за високите цени на горивата.
Цените на горивата в България са високи, защото страната ни е малък пазар и няма собствен добив на петрол. Това откритие направи вчера пред БНТ икономическият министър Божидар Лукарски. За пореден
път той отчете, че цените падат, като причина за това били засилените проверки и трайно ниските цени на нефта.
"Факт е, че в България хората най-после проявиха интерес към това какви са цените на горивата. Те са далеч от тези, които са в Дубай и Италия. Различни пазари - различни потребления. Нека да не
гледаме непрекъснато зад Океана, през Океана и там, където има добив на петрол", заяви Лукарски. Противно на думите му обаче, експерти и граждани периодично подновяват дебата за високите цени на
горивата у нас, особено преди облагането им с ДДС и акциз.
"Понеже българинът никога не е доволен, ще ви кажа, че в Германия, когато цената на горивото падне с между 1 и 2 евроцент, всички немци говорят за това и излиза на първа страница на вестниците",
заяви Лукарски. В последните дни той неколкократно подчертава, че шумната акция за качеството и контрола на горивата е установила едва под 1% нарушения по бензиностанциите. Досега обаче никой от
правителството не е дал обяснение защо не се проверяват рафинериите и доставчиците на горива у нас, откъдето тръгва проблемът с високите цени.
Национален протест срещу скъпите горива започна вчера група от недоволни българи, организирани през социалните мрежи. В София, Варна, Бургас и други градове те изразиха недоволството си пред сгради
на държавната администрация и с шествия по централни улици и булеварди.
Едно от предложенията на протестиращите е да се създаде единен орган за контрол на цените. "Това беше възможно преди 10 ноември. Хората, които искат такова нещо, се връщат леко назад в мисленето.
Регулирането на цените е подход от времето на централизираната пазарна икономика и не би довело до добро на пазара", коментира исканията им Лукарски. По думите му няма как държавата да създаде
единен орган и регулатор. "Централизираната икономика остана назад във времето", обобщи той.
ЗАДЪНЕНА УЛИЦА
Изключително трудно ще бъде доказването на картелно споразумение на пазара на горива, за втори пореден път в последните няколко дни подчерта говорителят на Комисията за защита на конкуренцията
(КЗК) Марио Гаврилов пред бТВ. За да се докаже картел някоя от фирмите, търгуващи с горива, трябва да се почувства недоволна и "да натопи останалите", обясни той. По думите му, за да бъде разкрит
картел, трябва да се докаже, че дружествата са обменяли информация. "А това е трудно, тъй като тя не се обменя писмено", допълни Гаврилов. Преди дни той съобщи, че секторният анализ на пазара на
горива, който се прави от КЗК, ще бъде непълен, тъй като комисията няма достъп до данните на НАП и на митниците. Реално комисията работи само с данни, подадени й доброволно от дистрибуторите на
горива.