Някои компании предвиждат и по-високи тарифи за сезонна застраховка
Хората, които не карат колите си през цялата година, ще могат да купуват "Гражданска отговорност" само за лятото. Това ще стане, ако бъде дадена възможност задължителната полица да бъде със срок по-кратък от 1 година. Наскоро за въвеждането на сезонна "Гражданска отговорност" се обяви новият зам.-председател на Комисията за финансов надзор (КФН) и ръководещ "Застрахователен надзор" Ралица Агайн. Според нея чрез промяна в нормативната уредба трябва да бъде въведена краткосрочна задължителна застраховка. Това ще позволи на хората, които карат колата си само през лятото например, да си купят застраховка само за съответния период и така да платят по-ниска цена от тази за годишната полица. Много хора карат автомобилите си само няколко месец от годината. Това са например емигранти, които идват само за един месец през лятото. Или хора с по два автомобила, един от които използват рядко. Те ще спестят пари, ако задължителната полица може да се купи за произволен период от годината.
Според изпълнителния директор на ДЗИ Коста Чолаков, ако се приеме предложението за сезонна застраховка, 6-месечната полица ще бъде приблизително наполовина по-евтина от едногодишната. "Реално тези сезонни застраховки съществуват и в момента и който иска да си спести парите, когато не кара колата си, го постига", казва шефът на ДЗИ. В последните години доста масова практика е хората, които използват автомобила си само през лятото, да си купуват "Гражданска отговорност" на разсрочено плащане. Ако изберат варианта с 2 вноски, плащат само първата, а когато спрат да карат колата, не плащат втората. Другият вариант е полица на 4 вноски, от които плащат само първите две, обяснява Чолаков. Но е съгласен Кодексът за застраховането да претърпи промени, които да позволят застрахователите да продават и сезонни автополици.
С тази идея е съгласен и изпълнителният директор на "Бул Инс" Стоян Проданов. Според него обаче въвеждането на сезонна "Гражданска отговорност" може да повиши цената на полицата. "Въвеждането на такава полица, например за 6 месеца, не означава, че цената на годишната просто ще се раздели на две и шофьорът ще плати половината сума", казва той. За какво увеличение става дума обаче засега не е ясно, тъй като специалистите в дружеството още не са правили изчисления. "При винетките е същото. Цената на месечния стикер не е 1/12 от тази на годишния, а е повече", подкрепя тезата си Проданов.
Засега идеята е в много начален стадий и не е изчистена, коментираха от КФН. Преди да бъдат предложени съответните промени в Кодекса за застраховането, ще бъде сформирана специална работна група с представители на регулатора, застрахователите, МВР и др., която да изчисти идеята за сезонна "Гражданска отговорност". Едва тогава може да се пристъпи към предложение за промяна в нормативната уредба.
Като цяло застрахователите са съгласни сезонната "Гражданска отговорност" да бъде въведена.
Според Стоян Проданов обаче това трябва да се направи при много ясно разписани правила и строг контрол. Ако тези условия бъдат изпълнени, сезонната застраховка дори би повишила обхвата на задължителната полица. При обратния вариант обаче е твърде вероятно броят на застрахованите автомобили да намалее, смята шефът на "Бул Инс". Той допълва и че краткосрочната полица не бива да бъде за период под 6 месеца, защото това ще отвори вратичка тя да не се купува редовно от някои шофьори.