Бъдещото управление склони на реформа в съдебната система, ще преструктурира здравната каса и ще прави пореден одит на разходите в енергетиката
Последният кръг от преговори между четирите партии и коалиции в бъдещото управление е довел до значителни промени в програмната декларация, показва сравнение между първия и окончателния вариант, разпространен вчера. Някои от новите текстове отразяват приоритети на АБВ и Патриотичния фронт, а други очевидно са претърпели редакция в резултат на обществените реакции. На най-сериозен "ремонт" са подложени ангажиментите в сферата на съдебната власт, енергетиката и публичните финанси.
Кандидат-премиерът Бойко Борисов вчера уведоми президента, че мандатът за съставяне на правителството е успешен. Очаква се днес съставът му да бъде гласуван в парламента и да бъде подкрепен от 137 гласа, осигурени от ГЕРБ, Реформаторския блок, Патриотичния фронт и АБВ. В опозиция засега остават БСП, ДПС, БДЦ и "Атака".
Окончателната програма предвижда въвеждане на нов данък - върху операциите на капиталовите пазари. Според анализатори зад новоявилия се текст всъщност стои старата идея за облагане на печалбите от борсата. Тя бе подхвърлена от бившия финансов министър Симеон Дянков в края на 2012 г. заедно с куп други спорни идеи, от които оцеля само облагането на доходите от лихви по депозитите. Тогава експерти коментираха, че данъкът ще удари и без това слабата борса. По това време Владислав Горанов - от днес финансов министър, обясняваше, че не разбира защо държавата трябва да проявява особена загриженост точно за капиталовия пазар.
Сред новите предложения в областта на публичните финанси е и ограничаването на разходната част на бюджета до 39% от БВП вместо предложените в предходната редакция 40%, които са и максимално позволеният по закон лимит. Орязването на 1% от разходната част би означавало около 830 млн. лв. по-малко разходи за бюджет 2015 спрямо максимално позволеното. Новост в окончателната програма е и предвиденият дебат по цялостната данъчна политика, както и въвеждане на законодателство за ограничаване на участието на офшорните компании в българската икономика. Не е ясно какво точно се има предвид, защото вече действа подобен закон, приет по инициатива на ДПС.
ГЕРБ са склонили на реформи в съдебната система. В декларацията е залегнала голяма част от лансираните от правосъдния министър Христо Иванов мерки - разделяне на Висшия съдебен съвет на съдийска и прокурорска квота, пряк избор на членовете им от магистратите и намаляване на партийната квота в съвета, която в момента е 50%. Иванов предлага още да се въведат механизми за отзоваване на главния прокурор и председателите на върховните съдилища, ако те не се справят с работата си. Иска се и механизъм за обществен контрол върху работата на главния прокурор. Прекратяване на партийната намеса в съда и държавното обвинение, както и подкрепа за спецпрокуратурата, която да работи приоритетно по дела за корупция са други предлагани мерки. Проблемът в случая е, че за голяма част от идеите са нужни промени в конституцията.
Довършване на стената по границата с Турция пък е залегнало в програмата за МВР. Тази мярка бе лансирана от сегашния главен секретар Светлозар Лазаров. По негови сметки ще трябват около 40 млн. лв. Концентрация на полицаи в места с висока битова престъпност и видеонаблюдение са сред другите приоритети.
Важни промени са претърпели и приоритетите в социалната сфера. Амбициозната задача за нов Кодекс на труда е "спихнала" до "промени в трудовото законодателство". Продължаването на пенсионната реформа е придобило една идея по-голяма яснота - с отсрочка на промените за работещите тежък труд. Първа и втора категория работници ще продължат и догодина да се пенсионират по досегашните условия, а пенсията си ще получават от НОИ. Освен това е записано "съобразяване на пенсионната реформа с демографските и социално-икономическите характеристики на страната". Обърнато е специално внимание на демографския въпрос с обещанието за "приемане на национална програма за противодействие на демографската катастрофа". Подкрепата за тридетния модел е допълнена с противоречивото "висок интензитет на подпомагане до трето дете", явно за да се угоди на партньорите. Революционна е идеята за "възможност за почасова работа и въвеждане на минимално почасово заплащане" - искане, което бизнесът отправя от години.
В здравеопазването нов момент е преструктурирането на НЗОК, но липсват подробности в каква насока ще е то. Посочено е, че тя трябва да се превърне не само във финансиращ, но и в "контролен орган от името на осигурените граждани". Вече изрично е записано, че бъдещата национална здравна карта ще има задължителен характер.
Почти пълна промяна е настъпила в управленската програма на правителството в сектор енергетика. В част от заложените мерки ясно личат отколешни искания на Патриотичния фронт. Например да се направи комплексен преглед на разходите в сектора, които формират крайната цена на тока, като тези резултати ще бъдат оповестени публично. Това обаче на практика е излишно, тъй като отчетите на държавните и частните компании са достъпни за всеки във фирмените регистри, а и ДКЕВР вече направи по няколко одита на електроенергийните фирми. Програмата предвижда и ограничаване на "вредното въздействие на монополите като мярка за стимулиране на конкуренцията". Не е ясно обаче точно кои са "лошите" и как държавата ще се справи с тях, без да наруши пазарните принципи.