Интермодалният терминал на столицата отива в технологичния парк
Първото предприятие, което ще стартира в новата икономическа зона в Божурище, ще произвежда както климатични системи за стандартни автомобили, така и за луксозни марки като „Ламборджини“, „Бугати“
и „Порше“. Инвестицията е за над 42 млн. лв., а работните места на първи етап са над 350. Тази фабрика е с аналог по света в Япония, Китай, Германия и в Индия. И на нито едно друго място. Това
стана ясно по време на тържествената церемония на първата копка за изграждането на новата икономическа зона. Предстои изграждането и на технологичен център на няколко иновативни български компании.
„Оптикс” е обрал златните медали от изложението в Лас Вегас със специализирана оптика, която ще се произвежда и тук. Тяхната техника се ползва за наблюдение и охрана на американо-мексиканската
граница. Другата фирма произвежда машини за лазерно рязане на световно ниво, третата създава системи за защита на летища и ветрени паркове от гледна точка на екология. Техните системи вече се
инсталират на летището JFK в Ню Йорк, стана ясно на откриването.
Общо 3 хил. дка е общата площ на новата икономическа зона в Божурище. На този етап отделената територия е 2,5 хил. дка и предстои да бъде приобщена територия, която сега е действаща военна база.
Това обясни за „Монитор” изпълнителният директор на НК „Индустриални зони” Валери Андреев. Той допълни, че грубият строеж на първото предприятие с площ от 12 хил. кв. м ще бъде готов до Нова
година, а до средата на 2014 г. там ще са заработили и постоянните служители. Андреев поясни, че проектът е наречен икономическа зона, която е по-мащабно начинание от индустриалния парк и включва в
себе си производствени дейности в различни области, както и интермодален терминал. Зоната ще бъде изградена на три етапа. В срок от две години може да бъде завършен и пътят, който продължава от
„Царица Йоанна”, а успоредно с това се търси финансиране за северната тангента на околовръстното шосе, за да бъде изведен трафикът от центъра на столицата. Това обясни кметът Йорданка Фандъкова. Тя
допълни, че жп линията София-Банкя е границата между столичната община и Божурище, но всички големи инфраструктурни елементи, които обособяват целостта на новата зона като електроснабдяване,
водоснабдяване, канализация, газоснабдяване, идват от столицата.
Валери Андреев заяви, че неосъщественият интермодален комплекс в столицата ще бъде изграден в рамките на икономическата зона на площ от 400 дка. Досегашният проект, който трябваше да бъде построен
с финансиране от оперативна програма „Транспорт” (ОПТ) в „Подуяне“, пропадна заради неподходящо избрано място.
Андреев не потвърди дали средствата за терминала ще дойдат отново по ОПТ, но каза, че подобни разговори вече се водят с транспортното министерство и детайлите ще бъдат договорени съвместно с НК
„Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Той каза, че налице за терминала са всички фактори – жп линия, която минава покрай зоната, три магистрали и пътища, които заобикалят столицата.
Йорданка Фандъкова допълни, че разчита северната скоростна тангента на околовръстното да получи финансиране по ОП „Регионално развитие”, като се възползва от евросредства, които е възможно да
останат неоползотворени. Нашият проект е в пълна готовност, избран е изпълнител, остава ни само да започнем да градим, каза кметът. Тя мотивира бързането с това, че до няколко години в
икономическата зонаще работят няколко хиляди души повечето от които столичани и те се нуждаят от бърз транспорт. Според Андреев вече 10 български високотехнологични компании са заявили намерение да
развият производството си в зоната.
На този етап в напреднал стадий са преговорите с компании от Германия, Швейцария и няколко от Китай.