Банковите такси скачат всеки месец
Таксите и комисионите, начислявани от банките за различните услуги, бавно и неотклонно вървят нагоре. Някои трезори дори възприеха практиката да увеличават цените на услугите си всеки месец, масова
е практиката да се въвеждат плащания за дейности, които до не много отдавна бяха безплатни. Левче за най-елементарните транзакции, като например внасяне на пари на каса в собствена сметка в същата
банка, вече е най-обикновена практика навсякъде. Да не говорим за таксите за различните плащания към бюджета, данъчните и пр., които често са по-големи, отколкото самото задължение. Банковите
шефове не отричат тези факти, като най-често се оправдават с нарастването на издръжката на обслужването и намаляване на доходите от основната дейност - кредитирането. Както и към подтикване на
клиентите да използват онлайн банкирането и другите алтернативни канали, повечето от които са безплатни за по-простите операции.
Банковата статистика потвърждава поскъпването на услугите. В края на 2015 г. приходите на банковата система от такси и комисиони е 1,026 млрд. лв., докато само четири години по-рано - в края на
2011 г., те са 874,958 млн. лв. или с 15% по-малко. В края на 2014 г. приходите са 950,818 млн. лв., или по-малко с около 8 на сто от следващата година, което показва, че ръстът им се увеличава с
все по-голям марж. В същото време растат и разходите за такси и комисиони - за 2015 са 136,597 млн. лв., за 2014 - 122,343 млн. и за 2011 - 88,798 млн. Това е нормално, тъй като банките, освен че
предоставят услуги, едновременно с това са и клиенти на други банки и институции или ползватели на също такива услуги. Но да видим как се променя съотношението между приходите и разходите. Години
наред банките поддържаха това съотношение устойчиво - 10:1 в полза на приходите, естествено. За пример - през 2011 г. приходите, както вече посочихме, са 874 млн. при 88 млн. разходи. И това е
последната година, когато съотношението се запазва. През 2014 вече балансът е нарушен с около 27 млн. лв., тенденцията продължава и през 2015 горе-долу със същата разлика - около 27 млн. Като имаме
предвид, че основната дейност, от която банките събират такси, е кредитирането, което силно се е свило - значи таксите наистина са скочили доста нагоре. И вероятно ще продължават, докато се изравни
вече посоченото съотношение 10:1.
За клиентите обаче спасението наистина е в алтернативните канали. Така че интернет е за това - да се икономисват грешни пари да комисиони, да се пести време и нерви.