Нови правила за лиценза на превозвачите от есента
Цената на такситата ще стане 1,5-2 лв., ако се наложи водачите да преминат на трудови договори към фирмите-превозвачи. Това обясни Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите. Причината е, че в стойността на километър път ще трябва да се включат разходите за заплати, осигуровки, ДДС и др. В момента цената на услугата е около 0,7 – 0,90 лв. До поскъпването може да се стигне след приемането на изменения в Закона за автомобилните превози, който се изготвят в момента.
Основните промени предвиждат всеки, който изпълнява транспортна дейност трябва да има удостоверение за нея, което е регистрацията за таксиметрова дейност. Такъв документ в момента притежават част от превозвачите. Съществуващият регламент дава право таксита, които няма регистрация може да ползва чужда такава, посочи Иван Вълков, зам.-председател на парламентарната транспортна комисия. По думите му народните представители считат, че това е порочно и, че не е редно един да отговаря на дадени условия, а друг не. Според него на един и същи пазар трябва да има равни права за всички. Според бранша обаче измененията поставят шофьорите пред избора дали да са самоосигуряващи се или да са работници на трудови договори към фирми.
Таксиметрови шофьори се опасяват, че съвсем ще останат без клиенти, ако тарифата се вдигне толкова много. Разширението на метрото до летището вече си дава сериозното отражение, а и с идването на лятото и отпуските те съвсем са го закъсали, споделиха шофьори на такси.
Очакванията на народните представители е, че измененията ще повишат контрола. Например тези, който имат удостоверение за регистрация трябва да отговарят на условията за благонадеждност и професионална компетентност, обясни още Вълков. И допълни, че тези, които са вписани в чужд лиценз не отговарят на тези изисквания, а компетентните органи не могат да предприемат нужните мерки срещу тях.
Прогнозите от сектора обаче са, че контролът ще се влоши, защото ще трябва да се проверяват много повече превозвачи. В момента по данни на бранша
в страната има около 1500-1600 фирми
и между 42 и 45 хил. шофьори. Ако всеки водач има отделна регистрация контролните органи ще трябва да инспектират не 1500 превозвачи, а над 40 хил. По данни на транспортното ведомство от началото на годината проверяващи са установили над 110 нарушения от таксиметрови водачи. Издадените актове са близо 170, а при 8 е наложена принудителна административна мярка - отнемане на автомобила.
Измененията вече бяха гласувани и приети с единодушие на първо четене в парламентарната транспортна комисия. По тях има и положително становище от министерство на транспорта. Предстои разглеждането им на второ четене, като се очаква до края на юли промените да бъдат приети и да влязат в сила до края на август.
В следващите седмици предстои и данъчна дискусия, която ще се относно исканията на превозвачите за връщането на патента. Становища по нея трябва да има и от министерство на финансите и Националното сдружение на общините.