Събираемостта на глобите ще повлияе на дисциплината на водачите. Катастрофите през зимните месеци са два пъти по-малко. Тунелите да имат автоматизирана система, която да предупреждава при инциденти
Визитка:
Роден е през 1953 г. в София
През 1980 г. завършва Факултет "Полиция” в Академията на МВР и веднага започва работа в КАТ като автоконтрольор
През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски”
През 2004 г. е назначен за шеф на отдел "Пътна полиция” в Националната полиция, а пет години по-късно и за зам.-директор на Главна дирекция "Охранителна полиция”
- Г-н Стратиев, след започването на акция "Зима” кажете какво трябва да имаме предвид, защо трябва да сменим гумите на автомобилите си?
- Всъщност трябва да имаме предвид, че всички участници в движението - пешеходци, велосипедисти и шофьори, трябва да се съобразяват с промените, настъпващи в метеорологичните условия. Така че е
добре всеки един от тях да си направи съответните изводи, за да гарантира безопасността на всички. Имайте предвид, че денят е по-къс, хората се обличат с тъмни дрехи и не се забелязват много. Това
създава немалък риск. Шофьорите пък имат и други ангажименти, защото трябва да се подготвят да управляват в зимни условия и да се съобразяват с това, че вече по-трудно ще виждат пешеходците. Налага
се да управляват превозните средства с много по-ниска скорост, защото сутрин е влажно, пътищата са хлъзгави. Така че шофьорите трябва да променят стила си на управление.
- Необходимо ли е обаче да има специална акция, за да се научим да спазваме правилата?
- Разбира се. Надявам се това да е полезно, още повече, че паралелно с обявяване на акцията, бяха предложени и безплатни технически прегледи за определен период от време и хората могат да се
възползват от това. Така че тази акция е напълно удачна.
- Между другото, наша проверка показа, че търговци предлагат зимни гуми дори на по-ниска цена, което е доста учудващо.
- Наистина е учудващо, но това е добър жест. Особено като имате предвид, че имаше период, в който водачите нямаха навика да си купуват зимни гуми.
- А сега вече склонни ли са, промениха ли възгледите си?
- Според мен да. Поне около мен все повече хора се интересуват и дори държат да са от по-високо качество. Има такава нагласа в шофьорите.
- Всъщност ние сме сред страните, в които смяната на зимни гуми не е задължителна, а препоръчителна. Смятате ли, че това трябва да се промени?
- Абсолютно задължително е само в четири държави - в скандинавските и Австрия. Там алтернатива няма. В другите страни има различни варианти, да речем да се поставят вериги, когато има лед или
по-сериозен снеговалеж. Но не мисля, че за нас трябва да се въведе такова задължение. В страни като Португалия, Италия, Гърция, които са близки до нас, няма подобно задължение.
- Но там, където задължително се кара със зимни гуми, не са ли по-малко катастрофите? Наблюдава ли се такава тенденция?
- Категорично не. И това ще е един от аргументите ни да спорим с тези, които предлагаха смяната на гумите да е задължителна. Още повече, че през зимните месеци произшествията са два пъти
по-малко.
- Какво трябва да се знае за грайфера на самата гума?
- Колкото по-голям, толкова по-добре. Според закона трябва да е 1,6 милиметра. Но според мен в този сезон трябва да е много повече, така че това е минимумът.
- След катастрофата във "Витиня” се заговори за състоянието на тунелите у нас. Какви мерки трябва да се вземат?
- Преди всичко трябва да се има предвид, че става дума за замърсена от автомобилите настилка и по този начин асфалтът става изключително хлъзгав. Също така друг фактор, който влияе тук, е
несъобразената скорост от водачите. Затова е добре тунелите да са добре осветени или да имат светлоотразителни елементи. Добре е, когато се случи такъв инцидент, да има автоматизирана система,
която да забранява влизането в тунела. По този начин хората ще бъдат предупредени. Видяхте какво се случи във "Витиня”, особено когато тунелът е дълъг, недобре осветен. Като имате предвид, че и
други тунели по дефилето са рискови и могат да предизвикат катастрофи. Мога да дам един пример с Швейцария, където преди няколко години също се беше случило подобно нещо, но трагедията там беше
много по-голяма. Разбира се, там условията са други и няма място за сравнение по нито един параметър.
- Станаха ли по-дисциплинирани шофьорите според вашите наблюдения или по-скоро статистиката говори за обратното?
- Бих казал, че с течение на времето станаха по-дисциплинирани. Но преди около година-две отмяната на камерите доведе до обратната тенденция. В момента обаче като че ли дисциплината отново се
подобрява, защото тенденцията е към намаляване броя на загиналите. Статистиката сочи, че преди четири-пет месеца са били 37 души, а сега са 14.
- А кое според вас дисциплинира повече шофьорите?
- Според мен трябва да има повече контрол и система, която да подсигури, че който е направил нарушение, ще изтърпи и наказанието си. Това е най-важното, защото всичко друго се обезсмисля. Вярно е,
че българинът го боли най-много, като му бръкнат в джоба, но трябва да се върви в тази посока. Особено когато всичко друго е изчерпало възможностите си. Безсмислено е просто да се върви към
по-високи глоби.
- Как ще коментирате информацията, че се обсъжда драстично увеличение на цената на годишната винетка? Необходимо ли е това наистина от гледна точка на събирането на повече
приходи?
- Такива сметки се направят много трудно, защото се изчислява на база върху минали години. Но ако цената на винетката драстично нарасне, тогава едва ли много хора ще я ползват. По-скоро ще търсят
други начини за придвижване.
- Какво имате предвид - че няма да купуват винетки изобщо ли?
- Точно така. Но това ще създаде допълнителен проблем. Връщам се отново към старата тема, че няколко десетки милиона от глоби не са събрани, а да се налага такова нещо, не ми се струва
коректно.
- Всъщност цената на винетката не е променяна от 2008 година, нали така?
- Така е, но това не означава, че трябва да я вдигаме двойно. Мярката е драстична.
- Към събираемостта на глобите ли трябва да се насочат усилията?
-Точно така, защото това са средства за бюджета. Също ще повлияе на дисциплината. Ще се спестят и разходи за лекуване на пострадали при катастрофи.
- Трябва ли да има повече акции на КАТ?
- Трябва да има повече контрол и то не от хора, а от техника.
- Имате предвид да се закупят повече камери?
- Да, да има повече средства за технически контрол. В цял свят е така. Не може да действа само субективният фактор. Необходими са ни още около 350-400 стационарни камери.